Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry
Abstract
Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei toteuteta varovasti. Maailmanlaajuinen markkinaympäristö ja ilmastopolitiikka kiristyvät lentoalan ympärillä, jotta saavutetaan kunnianhimoiset sitoumukset hiilidioksidineutraalista kasvusta vuodesta 2020 eteenpäin ja alan päästöjen puolittamisesta vuoteen 2050 mennessä. Muuttuvat operatiiviset ja makroympäristöt pakottavat lentoyhtiöt arvioimaan uudelleen, miten niiden toiminta ja vaikutukset kuvataan etenkin tärkeille sidosryhmille, kuten sijoittajille ja asiakkaille. Globaalin vastuullisuustietoisuuden lisääntyminen heijastuu sidosryhmien tarpeisin ja edelleen lentoyhtiöiltä odotettuihin julkaisuihin. Hyvin suoritetut olennaisuusanalyysit auttavat lentoyhtiöitä vastaamaan näihin sidosryhmien odotuksiin, ja siksi on odotettavissa, että muutokset yhteiskunnan ja sidosryhmien arvoissa ja normeissa näkyvät raporttien olennaisuudessa. Voimakkaat sidosryhmät, kuten sijoittajat, ovat entistä kiinnostuneempia myös siitä, kuinka lentoyhtiöt hallitsevat ilmastoon liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia ja kuinka lentoyhtiöt varmistavat toimintansa kannattavuuden nyt ja tulevaisuudessa, varsinkin kun sääntely- ja markkinamuutokset pakottavat lentoyhtiöt mukautumaan ja muuttamaan toimintaansa. Hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja biopolttoaineita pidetään tärkeimpinä toimenpiteinä, jotka tukevat lentoyhtiöiden päästövähennyksiä. Kun ala on siirtymässä pakollisten päästövähennysten aikakauteen, näiden aiheiden raportoinnin odotetaan lisääntyvän. Lentoyhtiöt ovat kuitenkin ottaneet nämä toimenpiteet käyttöön jo ennen pakollisia sääntelyvaatimuksia. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että ylei-sesti koetut institutionaaliset, sidosryhmä- ja legitiimiysteoriat kulkevat käsi kädessä lentoyhtiöihin kohdistuvien ulkopuolisten vaikutusten kanssa. Keskeisimmät havainnot osoittavat erityisesti merkittäviä muutoksia lentoyhtiöiden raportoinnissa vuosina, jolloin merkittäviä sääntely- tai markkinamuutoksia on tapahtunut, kuten biopolttoaineiden käyttöönotto ilmailussa tai Euroopan unionin päästökauppajärjestelmän (EU ETS) avaa-minen lentoyhtiöille. Näiden toimenpiteiden käyttöönottoa ja raportointia vastuullisuusraporteissa tarkastellaan muutosjohtamisen avulla. Muutoksista huolimatta tutkittujen olennaisuusaiheiden välinen painoarvo on pysynyt samankaltaisena.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010266371Käytä tätä linkitykseen.
Language
English