Kirjailijabrändi kustannusalan ilmiönä ja Riikka Pulkkisen kirjailijabrändin rakentuminen kirjankansissa
Vaikka kirjailijabrändi on kustannusalalla keskeinen ilmiö, tieteellisessä tutkimuksessa sitä on käsitelty hyvin vähän. Tämän tutkimuksen ensimmäinen tutkimuskysymys onkin, millaisena ilmiönä kirjailijabrändi kustannusalaa käsittelevässä kirjallisuudessa nähdään. Toinen tutkimuskysymys on, millaisin keinoin kirjailijan brändiä rakennetaan kirjankansissa, sillä kirjankansia pidetään merkittävänä osana kirjan markkinointia.
Tutkimuksessa tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin bestseller-kirjailija Riikka Pulkkisen brändin rakentumista hänen kirjoittamiensa kirjojen kansissa. Analyysin viitekehyksenä käytetään kirjankansien genreä sekä listausta kirjojen myyntiin vaikuttavista tekijöistä. Yhtenäinen tapa ilmentää kansien genrelle tyypillisiä piirteitä näyttäytyy aineiston valossa merkittävänä tekijänä brändin ja brändiuskollisuuden rakentamisen kannalta. Kansiteksteissä esiintyvistä teemoista tärkeimpinä nousevat esille lukijakunta ja huomio, aiempi menestys sekä tekstin laatu.
Kustannusalaa käsittelevässä kirjallisuudessa kirjailijan brändiä pidetään arvokkaana. Kirjailijan roolin muuttumisesta ja esimerkiksi medioitumisesta kirjoitetaan paljon, ja kirjailijabrändiä olisikin jatkossa mielekästä tarkastella kirjankansia laajemmassa kontekstissa. Myös kirjankansissa tapahtuvaa brändäystä olisi hyvä tarkastella laajempaa aineistoa hyödyntäen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyväksikäytetty tyttö vai ahnas narttu? : sukupuoli, väkivalta ja kehon maantiede Riikka Pulkkisen Raja-romaanissa
Koho, Satu (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017) -
Sydänsokeille : vammaisuuden rakentuminen suomalaisissa omaelämä- ja elämäkertadiskursseissa
Helistö, Kirsi (2012) -
Yritysten tuotesijoittelu ja brändäys YouTubessa
Hietala, Waltteri (2019)Videopalvelu YouTuben käyttö on arkipäivää tänään lähestulkoon kaikille, ja videopalvelun suosion valtaisa kasvu on herättänyt yritykset huomioimaan YouTuben kasvavan merkityksen markkinointikanavana. Tässä kandidaatin-t ... -
Brand-related negative engagement and spillover effect on social media
Leskinen, Anna-Riikka (2022)Asiakkailla on nykyään merkittävä vaikuttajan rooli verkkoyhteisöissä. Asiakkaat hyödyntävät käyttäjien luomaa sisältöä tuotteiden ja palveluiden keskeisenä tiedonlähteenä. Käyttäjien luoma negatiivinen sisältö on luonteeltaan ... -
Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Heinonen, Laura (2021)Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.