Kaapin ovet selällään: vuorovaikutuksen heteronormatiivisuutta rikkomassa
Jantunen, J. H. (2014). Kaapin ovet selällään: vuorovaikutuksen heteronormatiivisuutta rikkomassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10.4.2014(Huhtikuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/kaapin-ovet-selallaan-vuorovaikutuksen-heteronormatiivisuutta-rikkomassa/
Authors
Date
2014Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Sukupuolivähemmistöihin kuuluvat henkilöt joutuvat elämänsä aikana päättämään useasti, millaisia omaan suuntautumiseensa liittyviä kielellisiä tekoja (perfomatiiveja) he tekevät ja miten nämä vaikuttavat heidän elämäänsä. Yksi tärkeimmiksi koetuista ja samalla vaikeimmista asioista on omasta seksuaali-identiteetistä kertominen eli niin sanottu kaapista ulos tuleminen. Ulostulo koskee yhtä hyvin homoja, lesboja, biseksuaaleja kuin trans- ja intersukupuolisiakin (hlbti-henkilöt). Myös omasta parisuhteesta kertominen voi aiheuttaa omat ongelmansa monissa tilanteissa, kuten viranomaisten kanssa asioidessa. Käytännössä seksuaalivähemmistöön kuuluvan henkilön elämä on läpi elämän kestävää tasapainoilua kaapissa olemisen ja avoimuuden välillä ja avoimuuden asteeseen liittyvien kielellisten valintojen pohtimista. Sukupuoli- ja seksuaalikasvatusta sisällytetään kouluissa nykyisellään muun muassa yhteiskuntatiedon, terveystiedon, psykologian ja biologian opetukseen, mutta tämän lisäksi esimerkiksi kieltenopettajat voivat käsitellä vähemmistöjä ja erilaisia perhemalleja vaikkapa kurssiensa tekstivalintojen kautta.
...
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/kaapin-ovet-selallaan-vuorovaikutuksen-heteronormatiivisuutta-rikkomassa/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23583393
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tutkimuksen kohteena vuorovaikutuksen käytänteet ja keinot
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021) -
Urheiluvalmentajien näkemyksiä tasa-arvon ja turvallisuuden edistämisestä urheiluseuroissa
Korhonen, Terho (2019)Urheilu on kansainvälisesti julistettu perusoikeus. Urheilu ei kuitenkaan ole syrjinnästä ja häirinnästä vapaa toimintakenttä. Tämä näkyy erityisesti naisten sekä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen urheilukokemuksissa. ... -
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen syrjintäkokemukset liikunnassa ja urheilussa
Ylönen, Alejandro (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia syrjintäkokemuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä oli liikunnassa ja urheilussa. Tutkimuksen tein laadullisena ja valitsin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen. ... -
“Emma and Regina made me realize I was gay” : a study on LGBT identity formation in femslash fan communities
Aalto, Emmi (2020)Tämän maisterintutkielman ensisijainen tarkoitus on selvittää, miten femslash-nettifaniyhteisöön kuuluminen auttaa LGBT-identiteetin muodostamisessa. Tutkielmasta myös selviää, onko femslash-faneilla erilaisia seksuaali- ... -
Constructing gender and sexuality in a teachers' guide of health education
Suviranta, Ilona (2020)This study aims to find out how gender and sexuality are constructed in a teachers’ guide of health education. Sexuality and gender complex and interconnected concepts that intersect with power, race, and class as well. ...