Yhteiskuntavastuun merkitys suomalaisten pankkien maineelle
Viime vuosikymmeninä yritysten yhteiskuntavastuullinen toiminta on lisääntynyt huomattavasti (Lee 2008, 54). Keskustelu yhteiskuntavastuusta on nostanut myös yritysten sidosryhmien odotuksia yrityksiä kohtaan, ja yritysten toimintaa arvioidaan entistä enemmän vastuullisuuden näkökulmasta (Bhattacharya, Korschun & Sen 2008, 257). Saavuttaakseen yhteiskuntavastuusta kilpailuetua, yritysten on tunnistettava sidosryhmien odotukset vastuullisuudesta ja täytettävä vähintään odotusten minimitaso (ks. Olkkonen & Luoma-aho 2011, 13). Yhteiskuntavastuun tutkimus on lisääntynyt, mutta pankkien yhteiskuntavastuuta on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa tutkittiin pankkien yhteiskuntavastuuta yhteisöviestinnän näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen merkitys suomalaisten pankkien yhteiskuntavastuulla on niiden maineelle.
Mainetutkimuksen teoriapohjana sovellettiin Five spheres of reputation -luokittelua (Luoma-aho & Nordfors 2009). Tutkimuksessa tutkittiin Suomessa toimivien pankkien ja sidosryhmien näkemyksiä pankkien maineesta ja pankkien yhteiskuntavastuullisuudesta. Lisäksi luodattiin verkkosisältöä, kuten blogeja ja verkkokeskusteluja. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että pankin sidosryhmät odottavat pankilta eritoten hyvää palvelua, vakavaraisuutta ja luotettavuutta. Nämä ovat pankkien vastuullisuudelle asetetut sidosryhmien minimivaatimukset. Asiakkaat ovat kiinnostuneita pankkien yhteiskuntavastuullisuudesta jossakin määrin, mutta yhteiskuntavastuu ei ole tekijä, joka saisi asiakkaat valitsemaan pankkiaan. Asiakkailla ei ole kovin tarkkaa näkemystä pankin vastuullisuudesta. Tuloksia voidaan pitää samansuuntaisina, kuin aiemmin toteutettujen suomalaisten pankkien yhteiskuntavastuun tutkimuksia (ks. Koivuporras 2006; 2008). Pankkien kannattaisi toteuttaa vastuullisuusviestintäänsä sidosryhmien odotuksia myötäillen.
Jatkossa yhteiskuntavastuun merkitystä maineeseen olisi mielenkiintoista tutkia finanssikriisin jälkeen sekä määrällisen tutkimuksen keinoin, jolloin aihetta voitaisiin tutkia tarkemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten pankkien kuluttajalähtöinen brandipääoma
Riekki, Sini (2011) -
Perinteisten pankkien tulevaisuus : jyräävätkö uudet pankit: Fintech, Neo-pankki ja Bionic pankki
Sarosto, Kristian (2022)Koko rahoitussektori on muutoksen kynsissä ja eniten muutos tulee vaikuttamaan perinteisten pankkien toimintaan. Muutoksia ajavia tekijöitä on valtavasti, mutta tutkielmassa merkittävimmiksi tekijöiksi on nostettu regulaatio, ... -
Pankkien kannattavuus nollakorkoaikana viimeisimmän vuonna 2007 alkaneen finanssikriisin jälkeen
Lehtonen, Olli (2021)Tämä tutkielma käsittelee pankkien kannattavuutta nollakorkojen ja negatiivisten korkojen aikana, joka on jatkunut noin viimeiset kymmenen vuotta. Pankkien kannattavuus nollakorkojen aikana on yksi kuumimmista puheenaiheista ... -
Suomalaisten pankkien veroraportointi ja raportoinnin kehitys
Mustalampi, Salla (2022)Yritysvastuuajattelu on pitkään mielletty osaksi ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvä tekoja, mutta taloudellinen osa-alue on jäänyt hieman taka-alalle vastuuraportoinnin saralla. Verokysymykset on liitetty osaksi ... -
Koon ja strategian merkitys pankkien kannattavuuteen negatiivisten korkojen aikana
Sysmäläinen, Aaro (2023)Tässä Pro gradu -tutkielmassa perehdytään negatiivisten korkojen aiheuttamiin vaikutuksiin pankkisektorin kannattavuuteen EU-alueella ja toisaalta siihen, kuinka pankkien koko ja strategia on vaikuttanut tähän. Aiemmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.