Wellness-kuluttaminen Suomessa : hyvinvointiin ja ulkonäköön panostaminen suomalaisten kulutusasenteissa
Tutkielmassa tarkastellaan wellness-kuluttamista Suomessa. Wellneksellä viitataan työssä käsitteeseen, jossa yhdistyy elämyksiin kuluttaminen, esteettisyyden korostuminen ja elämäntyylien tavaroituminen, jotka näkyvät yhteiskunnassa sekä terveyteen että ulkonäköön panostamisena. Työn tarkoituksena on tutkia suomalaisten asenteita wellnekseen ja etsiä asenteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä.
Aineistona tutkielmassa hyödynnetään ERIKA 2020, Erikoiskaupan tulevaisuuskuva vuoteen 2020 -hankkeeseen kerättyä survey-aineistoa (n=1641). Aineisto selvittää kuluttamista ja kulutusasenteita. Tässä tutkielmassa on tarkastelussa aineiston 12 wellneksen kuluttamista koskevaa asenneväittämää. Tutkimusmetodina työssä toimivat faktorianalyysi ja varianssianalyysi, joista faktorianalyysiä käytetään asenteiden kuvailussa ja varianssianalyysi toimii asenteiden selittämisessä aineiston taustamuuttujilla.
Tuloksista käy ilmi, että terveyteen ja hyvinvointiin kuluttavista muodostuu oma asenneulottuvuutensa ja ulkonäköön kuluttavat materialistiset hedonistit muodostavat toisen. Kuluttamista terveyteen ja hyvinvointiin selittävät naissukupuoli, korkea ikä, korkeaksi koettu yhteiskuntaluokka ja korkeat tulot. Ulkonäköön kuluttamista ja hedonistista ja materialistista kulutusasennetta selittää nuori ikä, korkeaksi koettu yhteiskuntaluokka, korkeat tulot ja yksin asuminen. Vaikuttaa siltä, että wellness-ajattelu sellaisena, kun teoria antaisi olettaa, ei toteudu ainakaan tämän aineiston osalta. Tuloksia voidaan tulkita siten, että terveydellä ja ulkonäöllä näyttää olevan edelleen eri lähtökohdat kuluttamisessa suomalaisten keskuudessa. Terveyttä ja ulkonäköä selittävät tekijät ovat osin samoja ja osin eri tekijöitä. Suomessa kuluttamista näyttää selittävän selkeämmin yksilöä koskevat tekijät eikä niin vahvasti kulttuurinen wellness-buumi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Terveenä taivaaseen" : hyvinvointi, ikääntyminen ja wellness-kuluttaminen 50-65-vuotiaiden kokemuksena
Lahtiola, Elina (2017)Tutkielman tarkoituksena on tarkastella myöhäiskeski-ikäisten, 50-65-vuotiaiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan sekä sitä, miten he hyvinvointia tavoittelevat. Selvitetään myös, minkälaisia kokemuksia 50-65-vuotiailla ... -
Kohtuullistaminen elämäntyylinä : valtavirtaisen kulutuskulttuurin ja aikakäsitysten kyseenalaistajat suomalaisissa blogeissa
Salmela, Niko (2014)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten kohtuullistajien elämäntyyliä blogeissa. Aihe on ajankohtainen ja liikkuu useilla sosiologisesti kiinnostavilla alueilla. Tutkielmassa tarkastellaan kohtuullistajien kyseenalaistuksia ... -
Kestävä kulutus ja asenteet : suomalaisten kestävien kulutusasenteiden tarkastelua
Kuortti, Pauliina (2021)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten kestäviä kulutusasenteita. Tarkoituksena on selvittää, onko suomalaisten kulutusasenteissa tapahtunut kehitystä viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana, ja millaiset sosiodemografiset ... -
Kohti vastuullista ylellisyyttä? : eettiset ja ekologiset trendit sekä luksuskulutus Suomessa
Nyrhinen, Jussi; Wilska, Terhi-Anna (Kulutustutkimuksen seura, 2012)Luksus- eli ylellisyystuotteet on perinteisesti yhdistetty korkeaan hintaan ja sosiaaliseen statukseen. Tutkimuksessa on kuitenkin havaittu muutoksia kuluttajien käsityksissä ylellisyydestä. Statushakuisen luksuksen ohelle ... -
Terveysteknologian vaikutus yli 25-vuotiaiden toimistotyöntekijöiden koettuun hyvinvointiin
Rajala, Minna (2022)Teknologia-alalla ihmisten hyvinvointiin keskittyvät teknologiat ovat yhä suositumpia sekä yksilöiden kuin yritystenkin keskuudessa. Terveysteknologian hyötynä on, että sen avulla eri tasoiset liikkujat voivat kehittää ...