Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSointu, Elsa
dc.date.accessioned2014-04-14T08:54:43Z
dc.date.available2014-04-14T08:54:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1312839
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43215
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan wellness-kuluttamista Suomessa. Wellneksellä viitataan työssä käsitteeseen, jossa yhdistyy elämyksiin kuluttaminen, esteettisyyden korostuminen ja elämäntyylien tavaroituminen, jotka näkyvät yhteiskunnassa sekä terveyteen että ulkonäköön panostamisena. Työn tarkoituksena on tutkia suomalaisten asenteita wellnekseen ja etsiä asenteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Aineistona tutkielmassa hyödynnetään ERIKA 2020, Erikoiskaupan tulevaisuuskuva vuoteen 2020 -hankkeeseen kerättyä survey-aineistoa (n=1641). Aineisto selvittää kuluttamista ja kulutusasenteita. Tässä tutkielmassa on tarkastelussa aineiston 12 wellneksen kuluttamista koskevaa asenneväittämää. Tutkimusmetodina työssä toimivat faktorianalyysi ja varianssianalyysi, joista faktorianalyysiä käytetään asenteiden kuvailussa ja varianssianalyysi toimii asenteiden selittämisessä aineiston taustamuuttujilla. Tuloksista käy ilmi, että terveyteen ja hyvinvointiin kuluttavista muodostuu oma asenneulottuvuutensa ja ulkonäköön kuluttavat materialistiset hedonistit muodostavat toisen. Kuluttamista terveyteen ja hyvinvointiin selittävät naissukupuoli, korkea ikä, korkeaksi koettu yhteiskuntaluokka ja korkeat tulot. Ulkonäköön kuluttamista ja hedonistista ja materialistista kulutusasennetta selittää nuori ikä, korkeaksi koettu yhteiskuntaluokka, korkeat tulot ja yksin asuminen. Vaikuttaa siltä, että wellness-ajattelu sellaisena, kun teoria antaisi olettaa, ei toteudu ainakaan tämän aineiston osalta. Tuloksia voidaan tulkita siten, että terveydellä ja ulkonäöllä näyttää olevan edelleen eri lähtökohdat kuluttamisessa suomalaisten keskuudessa. Terveyttä ja ulkonäköä selittävät tekijät ovat osin samoja ja osin eri tekijöitä. Suomessa kuluttamista näyttää selittävän selkeämmin yksilöä koskevat tekijät eikä niin vahvasti kulttuurinen wellness-buumi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherwellness
dc.subject.otherkulutus
dc.subject.otherasenne
dc.subject.otherterveys
dc.subject.otherulkonäkö
dc.subject.otherelämäntyyli
dc.subject.otherelämykset
dc.titleWellness-kuluttaminen Suomessa : hyvinvointiin ja ulkonäköön panostaminen suomalaisten kulutusasenteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404141513
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2014-04-14T08:54:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoterveys
dc.subject.ysoulkonäkö
dc.subject.ysoelämäntapa
dc.subject.ysoelämys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot