University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa

Thumbnail
View/Open
526.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salo, Virpi
Date
2014
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Salo, Virpi. ERITYISOPETTAJAN JA AINEENOPETTAJAN KESKINÄINEN YHTEISTYÖ KOLMIPORTAISEN TUEN ERI VAIHEISSA. Teemahaastattelu. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 60 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäistä yhteistyötä kolmiportaisen tuen eri vaiheissa. Tutkimus toteutettiin erään länsi-suomalaisen yhtenäiskoulun kahdelle erityisopettajalle ja viidelle aineenopettajalle huhti-toukokuun 2013 aikana. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyö koettiin tärkeäksi. Tässä tutkimuksessa erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyötä tapahtuu kolmiportaisen tuen eri vaiheissa yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyötä edesauttavat heidän asiantuntijuutensa opetettavissa aineissa ja tuntien suunnittelu. Yhteistyötä hankaloittavina tekijöinä pidettiin erityisopettajaresurssien epätasaista jakaantumista opetettavissa aineissa. Yhteistyötä voidaan kehittää toteuttamalla samanaikaisopetusta luokassa ja lisäkouluttamalla opettajia. Erityisopettajat pitivät kolmiportaisen tuen pääajatuksena varhaista puuttumista ja ennaltaehkäisyä. Aineenopettajat kokivat tarvitsevansa lisää erityisopettajan läsnäoloa luokkaan. Erityisopettajat taas kaipasivat aineenopettajan herkemmin pyytävän erityisopettajaa luokkaan. Erityisopettajat kaipasivat enemmän heidän konsultoivan roolin käyttämistä opetuksessa. Tärkeänä nähtiin toisen opettajan asiantuntijuuden arvostaminen, myös oppilaan tunteminen nähtiin tärkeänä opetuksen asiantuntijuudessa. Kolmiportaisen tuen malli oli molemmille erityisopettajalle hyvin selkeä ja tuttu. Osalle aineenopettajista kolmiportaisen tuen malli oli vielä sisäänajovaiheessa ja he kaipasivat saavansa siihen lisää koulutusta. ...
Keywords
kolmiportainen tuki Kvalitatiivinen tutkimus yhteistyö erityisopettajat aineenopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404071480

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa 

    Salo, Sanni; Savijoki, Henriikka (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat ...
  • Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” 

    Vihriälä, Riina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ...
  • "Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa 

    Kortesoja, Jenna (2017)
    Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin ...
  • "Mä en oo mikään yksityisyrittäjä" : erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyö erityisopettajan näkökulmasta 

    Venemies, Anja (2007)
  • Teacher perspectives on collaboration between English foreign language and special education teachers in Finnish primary schools 

    Horelli, Iida (2019)
    In this study, four English as a foreign language (EFL) and two special education (SPED) teachers’ perspectives on their collaboration and the three-step support model as a part of foreign language education were gathered ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre