dc.contributor.author | Korhonen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2014-04-06T05:52:42Z | |
dc.date.available | 2014-04-06T05:52:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1312223 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43182 | |
dc.description.abstract | Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ja opettajien onkin mietittävä, miten opetusta voisi kehittää nykyajan vaatimuksia ja tarpeita vastaavaksi. Tässä kehittämistyössä on tärkeää ottaa myös oppilaat ja heidän mielipiteensä huomioon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaista englannin opetus nykyään on suomalaisissa lukioissa. Erityisesti tutkimus pyrkii saamaan selville, käytetäänkö tunneilla enemmän perinteisiä vai innovatiivisia opetusmenetelmiä. Perinteisillä opetusmenetelmillä tarkoitetaan tutkimuksessa opettajakeskeisiä, kirjalliseen tuottamiseen ja kielioppiin keskittyviä tapoja kun taas innovatiivisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan oppilaskeskeisiä, kielen kaikkiin neljään eri osa-alueeseen tasapuolisesti keskittyviä tapoja opettaa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää oppilaiden ja opettajien mielipiteitä erilaisista perinteisistä ja innovatiivisista opetusmenetelmistä. Lisäksi tutkimus pyrkii saamaan selville millaiset tavat opettaa ovat oppilaiden ja opettajien mielestä kaikkein tehokkaimpia. Tarkoituksena on myös verrata oppilaiden ja opettajien vastauksia kaikkiin edeltäviin kolmeen kysymykseen ja etsiä eroja ja yhtäläisyyksiä heidän vastauksistaan. Tutkimukseen osallistui 96 lukiolaista ja 84 lukion englannin kielen opettajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin
kyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2013. Kyselylomake sisälsi Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksiä, jotka analysoitiin määrällisesti. Lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys, joka analysoitiin laadullisesti. Tulokset osoittavat, että innovatiivisia opetusmenetelmiä käytetään suomalaisissa lukioissa englannin tunneilla enemmän kuin perinteisiä. Tunneilla keskustellaan paljon englanniksi ja keskitytään enemmän viestin
ymmärtämiseen kuin virheiden korjaamiseen. Ryhmässä tai pareittain työskentely on yleistä ja opettajat käyttävät enemmän englantia kuin suomea ja rohkaisevat myös oppilaita puhumaan englanniksi. Tästä huolimatta tunneilla käytetään myös paljon perinteisiä tapoja opettaa, sillä kirjallisilla kokeilla on edelleen suurin merkitys arvioinnissa. Tulosten mukaan oppilaat ja opettajat kokevat erilaiset innovatiiviset oppilaskeskeiset opetusmenetelmät
mielekkäämmiksi kuin perinteiset tavat opettaa. Hyödyllisimpinä englannin oppimisessa pidettiin erilaisia
keskusteluharjoituksia ja yhteistoiminnallisuutta. Lisäksi vaihtelevuus ja monipuolisuus koettiin tärkeänä. Oppilaiden mielestä perinteisiä tapoja opettaa käytettiin tunneilla enemmän kuin opettajien mielestä. Lisäksi oppilailla oli opettajia positiivisempi asenne perinteisiä opetusmenetelmiä kohtaan. Oppilaiden ja opettajien mielipiteet tehokkaimmista tavoista oppia englantia olivat melko yhteneväisiä, mutta opettajat arvostivat kuitenkin
oppilaita enemmän vaihtelua perinteisten ja innovatiivisten opetusmenetelmien välillä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (90 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | language teaching methods | |
dc.subject.other | traditional language teaching | |
dc.subject.other | innovative language teaching | |
dc.subject.other | student and teacher perceptions | |
dc.subject.other | survey | |
dc.subject.other | upper secondary school | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404061476 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2014-04-06T05:52:43Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |