Rehtori kelpoisten luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän Rehtori-instituutin Opetustoimen
hallinnon ja johtamisen perusopinnot käyneiden luokanopettajien arviointia
koulutuksesta suhteessa työelämään. Tarkastelen tutkimuksessani koulutuskokonaisuuden
koettua vaikuttavuutta, käsitystä rehtorin työstä sekä näkemystä
kouluyhteisöstä. Tutkimusaihe on tärkeä sillä alati muuttuvan maailman
ja suomalaisen yhteiskunnan keskellä uudenlaisten johtamistaitojen merkitys
korostuu. Koulun merkitys osana yhteiskuntaa on oleellinen. Tämän vuoksi
kiinnostuin selvittämään, miten rehtorinkoulutus koetaan, kuinka se käytännössä
edesauttaa työelämässä, miten rehtorin työ käsitetään ja miten kouluyhteisö
nähdään.
Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen. Se toteutettiin kahdeksalle
luokanopettaja ja rehtori kelpoiselle, joiden keskinäinen tämän hetkinen työtoimenkuva
oli kirjava. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja
aineiston sisällönanalyysimenetelmänä sen pelkistämistä ja ryhmittelyä.
Tutkimuksessa havaittiin työelämävuosien hyödyllisyys opiskelussa. Koulutuksen
merkittävimpinä oppimiskokemuksina pidettiin vertaisilta ja mentorirehtorilta
oppimista, rehtori-identiteetin vahvistumista sekä työkalujen saamista
lakisäädöksiin. Kehitettävää opintoihin kaivattiin käytännöllisyyden lisäämisessä,
vierailevien puhujien valikoinnissa sekä koulutuksen ja työelämän yhteensovittamisen
huomioinnissa. Koulutuksen tuoma rehtori kelpoisuus lisäsi
työmahdollisuuksia. Rehtorinkoulutuksen käyminen näkyi työelämässä kehittyneinä
alais- ja esimiestaitoina sekä kokonaisuuksien näkemisenä. Johtajuuden
ymmärrys näkyi erilaisien johtamisroolien hahmottamisena. Kouluyhteisön
tarkastelussa näkyi sekä rehtorin ja opettajien toimenkuvien että koulu- ja yritysmaailman
vertailua. Toimivan työyhteisön edellytyksinä nähtiin vuorovaikutus,
yhteistyö, oman paikan löytäminen ja työssä viihtyminen. Ajatuksina
koulusta kuvailtiin hyvää nykypäivän koulua, kehittyvää koulua sekä visioitiin
hyvää tulevaisuuden koulua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
Oldén, Viivi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin ... -
"Samassa veneessä samaan suuntaan" : rehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössä
Rantala, Ville (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavalla oppivan organisaation malli esiintyy koulumaailmassa. Tarkoituksena on havainnollistaa, kuinka oppiva organisaatio näyttäytyy opettajien keskuudessa ja kuinka rehtori ... -
Crisis and renewal in one Finnish private school
Kanervio, Pekka (University of Jyväskylä, 2007)Suomalaisia yksityiskouluja ei ole juuri tutkittu. Pekka Kanervion tutkimus tuo esille yksityiskoulujen maailmaa esittelemällä erään suomalaisen yksityisen koulun selviytymistä ongelmista, jotka alkoivat, kun peruskoulul ... -
Puhtauspalveluyksikön oppimisen ja kehittämisen arviointia
Kautto-Koukka, Maritta (2003)