dc.contributor.author | Korpi, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2014-03-06T13:37:28Z | |
dc.date.available | 2014-03-06T13:37:28Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1310191 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43051 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän Rehtori-instituutin Opetustoimen
hallinnon ja johtamisen perusopinnot käyneiden luokanopettajien arviointia
koulutuksesta suhteessa työelämään. Tarkastelen tutkimuksessani koulutuskokonaisuuden
koettua vaikuttavuutta, käsitystä rehtorin työstä sekä näkemystä
kouluyhteisöstä. Tutkimusaihe on tärkeä sillä alati muuttuvan maailman
ja suomalaisen yhteiskunnan keskellä uudenlaisten johtamistaitojen merkitys
korostuu. Koulun merkitys osana yhteiskuntaa on oleellinen. Tämän vuoksi
kiinnostuin selvittämään, miten rehtorinkoulutus koetaan, kuinka se käytännössä
edesauttaa työelämässä, miten rehtorin työ käsitetään ja miten kouluyhteisö
nähdään.
Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen. Se toteutettiin kahdeksalle
luokanopettaja ja rehtori kelpoiselle, joiden keskinäinen tämän hetkinen työtoimenkuva
oli kirjava. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja
aineiston sisällönanalyysimenetelmänä sen pelkistämistä ja ryhmittelyä.
Tutkimuksessa havaittiin työelämävuosien hyödyllisyys opiskelussa. Koulutuksen
merkittävimpinä oppimiskokemuksina pidettiin vertaisilta ja mentorirehtorilta
oppimista, rehtori-identiteetin vahvistumista sekä työkalujen saamista
lakisäädöksiin. Kehitettävää opintoihin kaivattiin käytännöllisyyden lisäämisessä,
vierailevien puhujien valikoinnissa sekä koulutuksen ja työelämän yhteensovittamisen
huomioinnissa. Koulutuksen tuoma rehtori kelpoisuus lisäsi
työmahdollisuuksia. Rehtorinkoulutuksen käyminen näkyi työelämässä kehittyneinä
alais- ja esimiestaitoina sekä kokonaisuuksien näkemisenä. Johtajuuden
ymmärrys näkyi erilaisien johtamisroolien hahmottamisena. Kouluyhteisön
tarkastelussa näkyi sekä rehtorin ja opettajien toimenkuvien että koulu- ja yritysmaailman
vertailua. Toimivan työyhteisön edellytyksinä nähtiin vuorovaikutus,
yhteistyö, oman paikan löytäminen ja työssä viihtyminen. Ajatuksina
koulusta kuvailtiin hyvää nykypäivän koulua, kehittyvää koulua sekä visioitiin
hyvää tulevaisuuden koulua. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Rehtori kelpoisten luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201403061324 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-03-06T13:37:29Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | rehtorit | |
dc.subject.yso | kelpoisuus | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | oppiva organisaatio | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |