Show simple item record

dc.contributor.authorKorpi, Suvi
dc.date.accessioned2014-03-06T13:37:28Z
dc.date.available2014-03-06T13:37:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1310191
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43051
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän Rehtori-instituutin Opetustoimen hallinnon ja johtamisen perusopinnot käyneiden luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään. Tarkastelen tutkimuksessani koulutuskokonaisuuden koettua vaikuttavuutta, käsitystä rehtorin työstä sekä näkemystä kouluyhteisöstä. Tutkimusaihe on tärkeä sillä alati muuttuvan maailman ja suomalaisen yhteiskunnan keskellä uudenlaisten johtamistaitojen merkitys korostuu. Koulun merkitys osana yhteiskuntaa on oleellinen. Tämän vuoksi kiinnostuin selvittämään, miten rehtorinkoulutus koetaan, kuinka se käytännössä edesauttaa työelämässä, miten rehtorin työ käsitetään ja miten kouluyhteisö nähdään. Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen. Se toteutettiin kahdeksalle luokanopettaja ja rehtori kelpoiselle, joiden keskinäinen tämän hetkinen työtoimenkuva oli kirjava. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineiston sisällönanalyysimenetelmänä sen pelkistämistä ja ryhmittelyä. Tutkimuksessa havaittiin työelämävuosien hyödyllisyys opiskelussa. Koulutuksen merkittävimpinä oppimiskokemuksina pidettiin vertaisilta ja mentorirehtorilta oppimista, rehtori-identiteetin vahvistumista sekä työkalujen saamista lakisäädöksiin. Kehitettävää opintoihin kaivattiin käytännöllisyyden lisäämisessä, vierailevien puhujien valikoinnissa sekä koulutuksen ja työelämän yhteensovittamisen huomioinnissa. Koulutuksen tuoma rehtori kelpoisuus lisäsi työmahdollisuuksia. Rehtorinkoulutuksen käyminen näkyi työelämässä kehittyneinä alais- ja esimiestaitoina sekä kokonaisuuksien näkemisenä. Johtajuuden ymmärrys näkyi erilaisien johtamisroolien hahmottamisena. Kouluyhteisön tarkastelussa näkyi sekä rehtorin ja opettajien toimenkuvien että koulu- ja yritysmaailman vertailua. Toimivan työyhteisön edellytyksinä nähtiin vuorovaikutus, yhteistyö, oman paikan löytäminen ja työssä viihtyminen. Ajatuksina koulusta kuvailtiin hyvää nykypäivän koulua, kehittyvää koulua sekä visioitiin hyvää tulevaisuuden koulua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleRehtori kelpoisten luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201403061324
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-03-06T13:37:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysokelpoisuus
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysooppiva organisaatio
dc.subject.ysokouluyhteisö


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record