"Samassa veneessä samaan suuntaan" : rehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavalla oppivan organisaation malli esiintyy koulumaailmassa. Tarkoituksena on havainnollistaa, kuinka oppiva organisaatio näyttäytyy opettajien keskuudessa ja kuinka rehtori voi omalla toiminnallaan vaikuttaa oppivan organisaation syntyyn ja ylläpitämiseen. Tutkimusaihe on tärkeä, koska viime aikoina sekä opettajien että oppilaiden viihtyminen kouluissa on huonontunut. Opettajien voidessa hyvin myös oppilaat voivat hyvin. Oppivan organisaation mallin soveltaminen kouluorganisaatioon vaikuttaa opettajien ja rehtoreiden sitoutumiseen ja heidän kokemaansa työtyytyväisyyteen.
Tutkimus on luonteeltaan teoriasidonnainen. Se on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena, jossa on haastateltu kahdeksaa henkilöä: neljää rehtoria ja neljää luokanopettajaa. Haastattelu on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tulosten analysoinnissa on sovellettu fenomenologis- fenomenografista sisällönanalyysiä.
Tutkittavissa kouluissa oli havaittavissa oppivan organisaation malli, joissa rehtorit koettiin ajan tasalla oleviksi uudistusmielisiksi johtajiksi. Oppivan organisaation ongelmina kouluissa oli havaittavissa haasteita opettajakunnan sisäisissä persoonakemioissa, mitkä estivät joidenkin opettajien tasavertaisen osallistumisen päätöksentekoon. Näitä ristiriitoja rehtorit eivät välttämättä ha- vaitse samalla tavalla kuin opettajat. Tutkimuskouluissa koulun ja työyhteisön tavoitteet koettiin myös erilailla opettajien ja rehtoreiden välillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat rehtorin ihmistuntemuksen merkityksen koulun henkilöstöjohtajana, jotta organisaatio kykenee toimimaan eheästi. Kouluyhteisön on tehtävä tavoitteensa itselleen selkeäksi ja tarkasteltava niitä säännöllisesti, jotta organisaatio voi oppia omasta toiminnastaan. Oppivan organisaation toimiminen kouluissa edellyttää tasavertaista panosta niin rehtorilta, opettajilta kuin koko yhteisöltä.
Avainsanat: johtaminen, organisaatio, oppiva organisaatio, rehtori, sitoutumi- nen, vuorovaikutus
...
Muu nimeke
Rehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rehtori kelpoisten luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään
Korpi, Suvi (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän Rehtori-instituutin Opetustoimen hallinnon ja johtamisen perusopinnot käyneiden luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään. Tarkastelen tutkimuksessani ... -
Rehtorin uusi arkipäivä : erään ala-asteen rehtorin ammattikuvan tarkastelua
Harju, Niina; Sydänmaanlakka, Tarja (2002) -
"Samassa veneessä" : opettaja vuorovaikutuksessa haastavan vanhemman kanssa
Mertanen, Tia; Lymy, Noora (2012) -
"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
Oldén, Viivi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.