Show simple item record

dc.contributor.authorJokilehto, Emmi
dc.date.accessioned2014-03-05T11:33:43Z
dc.date.available2014-03-05T11:33:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1310036
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43043
dc.description.abstractEnglannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ei-äidinkielisten englannin kielen puhujien välisessä kommunikaatiossa. Englannin kielen roolin muuttumisen myötä, myös englannin kielen opetukseen on vaadittu muutoksia. On ehdotettu, että nykyisen englannin standardi varieteetteja, mm. amerikanenglanti ja brittienglanti, painottavan mallin sijaan, englannin opetuksen tulisi mukailla enemmän lingua franca -englanti (ELF) mallia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lukiolaisten asenteita ELF:iä ja sen opettamista kohtaan. Asenteita ELF:iä kohtaan tutkittiin kolmesta näkökulmasta: oppilaiden omat tavoitteet englannin kielen opiskelussa, oppilaiden asennoituminen englannin eri varieteetteihin, sekä heidän suhtautumisensa tyypillisiin kielellisiin ELF rakenteisiin. ELF:n opetuksen osalta, tavoitteena oli selvittää olisivatko oppilaat halukkaita sisällyttämään opetukseen ELF-mallin mukaisia oppisisältöjä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka sisälsi erilaisten väittämien ja suorien kysymysten lisäksi myös avoimia kysymyksiä. Tulokset analysoitiin käyttämällä sekä tilastollista analyysiä että sisällönanalyysiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 90 opiskelijaa kolmesta eri lukiosta. Tutkimuksesta ilmeni, että suuri osa oppilaista yhä suosii ja tavoittelee syntyperäisen englannin puhujan kompetenssia. Tästä huolimatta oppilaat ovat kiinnostuneita myös muista kulttuureista ja englannin varieteeteista ja tiedostavat niiden tärkeyden. Oppilaat myös kaipasivat opetukseen enemmän vaihtelua ja olivat halukkaita sisällyttämään kulttuurinopetukseen tietoa maista, joiden pääkieli ei ole englanti. Oppilaiden suhtautuminen kielen käyttöön ja rakenteisiin on kaksijakoinen sillä toisaalta oppilaat korostavat kommunikaatiota ja heidän mielestään tärkeintä on, että keskustelussa osapuolet ymmärtävät toisiaan virheistä huolimatta. He myös näkivät erilaisten kommunikaatiostrategioiden lisäämisen opetukseen hyödyllisenä. Samaan aikaan oppilaat kuitenkin paheksuivat kielioppivirheitä ja kieliopillisesti virheellisiä ja ELF-rakenteita sisältäviä lauseita pidettiin huonona englantina. Kaiken kaikkiaan, tutkimuksesta kävi ilmi, että oppilaat ovat yhä kiintyneitä englannin standardi varieteetteihin ja erityisesti kielellisesti ELF koetaan alempiarvoisena. Oppilaiden positiiviset asenteet ELF:n muita osa-alueita kohtaan kuitenkin viittaavat siihen, että oppilaiden asenteet ovat hiljalleen siirtymässä pois englannin standardi varieteettien ihannoimisesta ja kohti ELF suuntausta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (107 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEnglish as a lingua franca
dc.subject.otherEnglish language teaching
dc.subject.otherlanguage attitudes
dc.subject.othersurvey
dc.subject.otherlingua franca
dc.subject.otherenglannin kieli
dc.subject.otherasenteet
dc.subject.otherkyselytutkimus
dc.titleELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
dc.title.alternativeFinnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201403051315
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-03-05T11:33:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolingua franca
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record