Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
Glumoff, Aino. ALISUORIUTUMISEEN VASTAAMINEN: KIRJALLISUUSKATSAUS LÄHESTYMISTAPOIHIN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 46 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksessa todettiin, että alisuoriutumiseen olisi tärkeä vastata yksilön elämänlaadun ja sitä kautta yhteiskunnan edun vuoksi. Tunnistettiin kolme perinteistä tapaa lähestyä alisuoriutumista: psykometrinen, vuorovaikutuksellinen ja rakenteellinen. Todettiin, ettei millään em. lähestymistavalla ole vielä löydetty tieteellisesti riittävän laadukasta ja laajaa alisuoriutumisen poistokeinoa.
Suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus 14 vuosina 1990–2012 ilmestyneeseen artikkeliin. Artikkelien analyysin perusteella todettiin, että alisuoriutumisen tunnistamiseksi yksilöltä ei ole löydetty ihanteellista psykometristä tapaa. Sen sijaan ollaan kehittämässä interventiovasteeseen perustuvaa tunnistamismenetelmää sekä ohjelmia, joissa yksilöitä ei tarvitse tunnistaa alisuoriutujiksi. Alisuoriutumiseen oli vaikutettu sekä pitkillä että lyhyillä interventioilla. Interventioissa korostettiin sekä palveluiden tarjoajan että oppilaan vuorovaikutuksen muuttamista. Rakenteen tasolla alisuoriutumiseen oli vastattu onnistuneesti monialaisella pitkäaikaisella interventiolla, johon perheillä oli halutessaan mahdollisuus osallistua aktiivisestikin. Perheen aktiivinen osallistuminen vähensi alisuoriutumisriskiä entisestään.
Aineiston artikkelien luotettavuusarvioinneissa todettiin kuitenkin puutteita. Siksi käsillä olevan tutkielman tulosten yleistettävyyttä voi pitää rajallisena. Ehdotettiin jatkotutkimusta, jossa etsittäisiin tai tuotettaisiin tieteellisesti laadukkaampaa tietoa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Children's and adolescents' achievement strategies, school adjustment and family environment
Aunola, Kaisa (University of Jyväskylä, 2001) -
"Milloin sinä otat itseäsi niskasta kiinni?" : opettajien kokemuksia alisuoriutujista
Kontoniemi, Marita (Jyväskylän yliopisto, 2003)Marita Kontoniemi on tutkinut opettajien kokemuksia koulujen alisuoriutujista. Heitä on arvioitu olevan jopa viidennes oppilaista, poikia valtaosa. Alisuoriutujat ovat heikon koulumenestyksensä vuoksi syrjäytymisvaarassa. ... -
Refleksiivinen kontrolli : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Stucki, Max (2022)Refleksiivinen kontrolli on Neuvostoliitossa kehitetty ja Venäjän federaation edelleen käyttämä vastustajan päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen malli. Refleksiivistä kontrollia voidaan hyödyntää sekä sotilaallisessa ... -
Kulutusta tuupaten: systemaattinen kirjallisuuskatsaus tuuppauksen vaikutuksesta kestävän kuluttamisen valintoihin
Rantalahti, Elina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan käyttäytymistaloustieteen tuuppausinterventioita kestävän kulutuksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, millaista tuuppaustutkimusta kestävän kuluttamisen saralla ... -
Sijoitettujen lasten ja nuorten koulusuoriutumisen ja kouluhyvinvoinnin tukemiseksi toteutetut interventiot : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Männistö, Inka (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa peruskouluikäisten sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseksi toteutetut interventiotutkimukset. Tavoitteena oli koota yhteenveto aiheelle relevantista ...