Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorGlumoff, Aino
dc.date.accessioned2014-02-16T15:37:41Z
dc.date.available2014-02-16T15:37:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1308569
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42965
dc.description.abstractGlumoff, Aino. ALISUORIUTUMISEEN VASTAAMINEN: KIRJALLISUUSKATSAUS LÄHESTYMISTAPOIHIN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 46 sivua. Julkaisematon.   Tutkimuksessa todettiin, että alisuoriutumiseen olisi tärkeä vastata yksilön elämänlaadun ja sitä kautta yhteiskunnan edun vuoksi. Tunnistettiin kolme perinteistä tapaa lähestyä alisuoriutumista: psykometrinen, vuorovaikutuksellinen ja rakenteellinen. Todettiin, ettei millään em. lähestymistavalla ole vielä löydetty tieteellisesti riittävän laadukasta ja laajaa alisuoriutumisen poistokeinoa.               Suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus 14 vuosina 1990–2012 ilmestyneeseen artikkeliin. Artikkelien analyysin perusteella todettiin, että alisuoriutumisen tunnistamiseksi yksilöltä ei ole löydetty ihanteellista psykometristä tapaa. Sen sijaan ollaan kehittämässä interventiovasteeseen perustuvaa tunnistamismenetelmää sekä ohjelmia, joissa yksilöitä ei tarvitse tunnistaa alisuoriutujiksi. Alisuoriutumiseen oli vaikutettu sekä pitkillä että lyhyillä interventioilla. Interventioissa korostettiin sekä palveluiden tarjoajan että oppilaan vuorovaikutuksen muuttamista. Rakenteen tasolla alisuoriutumiseen oli vastattu onnistuneesti monialaisella pitkäaikaisella interventiolla, johon perheillä oli halutessaan mahdollisuus osallistua aktiivisestikin. Perheen aktiivinen osallistuminen vähensi alisuoriutumisriskiä entisestään.               Aineiston artikkelien luotettavuusarvioinneissa todettiin kuitenkin puutteita. Siksi käsillä olevan tutkielman tulosten yleistettävyyttä voi pitää rajallisena.  Ehdotettiin jatkotutkimusta, jossa etsittäisiin tai tuotettaisiin tieteellisesti laadukkaampaa tietoa.                                        fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (46 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAlisuoriutuminen
dc.subject.otherkirjallisuuskatsaus
dc.titleAlisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402161238
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2014-02-16T15:37:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalisuoriutuminen
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysokirjallisuuskatsaukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot