Organisaatioiden verkkopresenssi
Tässä tutkielmassa tarkastellaan organisaatioiden verkkopresenssin tutkimusta systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Verkkopresenssi tarkoittaa organisaation muodostamaa kuvaa itsestään verkkoviestinnässä niin verkkosivuilla kuin sosiaalisen median palveluissa.
Aineisto koostui 16 artikkelista, jotka tarkastelevat organisaatioiden verkkopresenssiä viestinnän näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisena organisaatioiden verkkopresenssi nähdään tutkimuksissa, mitä tutkimustulokset kertovat organisaatioiden verkkopresenssistä ja millaisia jatkotutkimus-ehdotuksia artikkeleissa on esitetty.
Tuloksista käy ilmi, että verkkopresenssin käsitteestä käytetään useita eri nimityksiä. Osa tutkijoista näkee, että verkkopresenssi viittaa ainoastaan organisaation läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Osa taas käsittelee verkkopresenssiä viestinnän kautta rakentuvana kokonaisuutena organisaation verkkosivuilla ja sosiaalisen median palveluissa.
Tutkimusten tulokset osoittavat, että verkkopresenssiin vaikuttavat organisaation kansallinen kulttuuri, toimiala sekä koko. Lisäksi tutkimuksissa havaittiin, että verkkopresenssillä on useita eri tehtäviä, joista sidosryhmien osallistaminen nähdään yhtenä tärkeimpänä tehtävänä. Jatkossa verkkopresenssin tutkimuksessa tulisi tutkia viestintästrategioita ja –malleja verkossa sekä ottaa huomioon myös sidosryhmien näkökulma.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
SaaS-organisaatioiden luotettavuus kyberympäristössä : "Siellä se teknologia ja sitten on myös ihminen."
Väisänen, Mervi (2018)Tärkeintä kyberturvallisuusuhkia vastaan on organisaation luotettavuuden rakentaminen, joka on myös yksi organisaatioviestinnän tehtävistä. Kyberiskujen keinot ja määrä kasvavat koko ajan, joten talous, luottamus ja maine ... -
Hyvä paha sosiaalinen media : organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa
Huisman, Anssi (2011)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median ja organisaatioiden suhdetta viestinnän kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhkia ja mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille ... -
Vuorovaikutus, viestintäteknologia ja identifioituminen hajautetuissa tiimeissä
Sivunen, Anu (Jyväskylän yliopisto, 2007)Työnteko eri toimipisteisiin tai maihin hajautuneissa tiimeissä on arkipäivää monissa organisaatioissa. Tällaisissa työryhmissä jäsenten viestinnällä on keskeinen merkitys tiimi-identiteetin rakentamisessa, toteaa Anu ... -
Sisältöstrategia sidosryhmälähtöisen verkkoviestinnän työkaluna : tulkitseva käsitetutkimus sisältöstrategian merkityksistä
Rahkonen, Sonja (2015)Digitalisoituminen on muuttanut viestintäympäristön dynamiikkaa tavalla, joka luo uusia haasteita organisaatioiden verkkoviestinnälle. Verkkoviestinnästä on tullut osa arkipäiväämme. Käyttäjät eivät vain kuluta sisältöä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.