University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Hyvä paha sosiaalinen media : organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huisman, Anssi
Date
2011
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median ja organisaatioiden suhdetta viestinnän kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhkia ja mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Tutkimuksen teoreettisessa osassa organisaatioiden ja sosiaalisen median suhdetta mallinnettiin kaaosteorian ja Resource Dependence -teorian avulla. Teoriaosuuden avulla organisaatioiden viestintäympäristöjä sekä sosiaalisen median vaikutusta organisaatioiden toimintaan tarkasteltiin kaaosteorian käsitteiden avulla. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena, osin tulevaisuutta kartoittavana tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin Delfoi-menetelmää sekä skenaariomenetelmää. Delfoi-menetelmän avulla kartoitettiin suomalaisten sosiaalisen median asiantuntijoiden näkemyksiä organisaatioiden ja sosiaalisen median välisestä suhteesta sekä nyt että lähitulevaisuudessa. Skenaariomenetelmän avulla asiantuntijoiden näkemyksistä rakennettiin mahdollisia tulavaisuudenkuvia organisaatioiden ja sosiaalisen median välisen suhteen kehityksestä. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille lukuisia mahdollisuuksia viestintänsä suhteen. Sosiaalinen media ei kuitenkaan muodosta itsessään yhtään uutta uhkaa organisaatioiden viestinnälle. Sosiaalinen media saattaa vahvistaa organisaatiota koskevia negatiivisia viestejä , mutta todelliset uhkat syntyvät jossain muualla kuin sosiaalisen median piirissä. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media ei ole ohimenevä ilmiö. Tulosten perusteella sosiaalinen media voi tarjota hyötyjä kaikille organisaatioille , joko sisäisessä tai ulkoisessa käytössä. Tulosten pohjalta laadittujen skenaarioiden perusteella sosiaalinen media tullee mullistamaan organisaatioiden viestintää tulevien vuosien aikana. Tulevan kehityksen vuoksi organisaatioiden tulisi ottaa sosiaalinen media haltuun mahdollisimman pian, toistaiseksi osallistumisen kynnys on vielä melko matalalla. ...
Alternative title
Organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa
Keywords
Sosiaalinen media Kaaosteoria Resource Dependence -teoria Organisaatioviestintä sosiaalinen media kaaosteoria resource dependence -teoria organisaatioviestintä organisaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102081755

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018 

    Merilä, Laura (2019)
    Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ...
  • Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat 

    Myntti, Aleksi (2018)
    Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ...
  • Pelastuslaitosten kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa 

    Huttunen, Reija (2014)
  • Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa 

    Pasanen, Janika (2020)
    Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ...
  • Nuoret ja poliisi sosiaalisessa mediassa 

    Koponen, Hanna (2012)
    Nuoret käyttävät sosiaalisen median palveluita päivittäin. He keskustelevat sosiaalisessa mediassa ystäviensä kanssa, luovat yhteisöjä, seuraavat muiden luomaa sisältöä ja luovat sisältöä myös itse. Nuoret käyttävät ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre