Hyvä paha sosiaalinen media : organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median ja organisaatioiden suhdetta viestinnän kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhkia ja mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa organisaatioiden ja sosiaalisen median suhdetta mallinnettiin kaaosteorian ja Resource Dependence -teorian avulla. Teoriaosuuden avulla organisaatioiden viestintäympäristöjä sekä sosiaalisen median vaikutusta organisaatioiden toimintaan tarkasteltiin kaaosteorian käsitteiden avulla. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena, osin tulevaisuutta kartoittavana tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin Delfoi-menetelmää sekä skenaariomenetelmää. Delfoi-menetelmän avulla kartoitettiin suomalaisten sosiaalisen median asiantuntijoiden näkemyksiä organisaatioiden ja sosiaalisen median välisestä suhteesta sekä nyt että lähitulevaisuudessa. Skenaariomenetelmän avulla asiantuntijoiden näkemyksistä rakennettiin mahdollisia tulavaisuudenkuvia organisaatioiden ja sosiaalisen median välisen suhteen kehityksestä.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille lukuisia mahdollisuuksia viestintänsä suhteen. Sosiaalinen media ei kuitenkaan muodosta itsessään yhtään uutta uhkaa organisaatioiden viestinnälle. Sosiaalinen media saattaa vahvistaa organisaatiota koskevia negatiivisia viestejä , mutta todelliset uhkat syntyvät jossain muualla kuin sosiaalisen median piirissä.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media ei ole ohimenevä ilmiö. Tulosten perusteella sosiaalinen media voi tarjota hyötyjä kaikille organisaatioille , joko sisäisessä tai ulkoisessa käytössä. Tulosten pohjalta laadittujen skenaarioiden perusteella sosiaalinen media tullee mullistamaan organisaatioiden viestintää tulevien vuosien aikana. Tulevan kehityksen vuoksi organisaatioiden tulisi ottaa sosiaalinen media haltuun mahdollisimman pian, toistaiseksi osallistumisen kynnys on vielä melko matalalla.
...


Alternative title
Organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Pelastuslaitosten kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa
Huttunen, Reija (2014) -
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Nuoret ja poliisi sosiaalisessa mediassa
Koponen, Hanna (2012)Nuoret käyttävät sosiaalisen median palveluita päivittäin. He keskustelevat sosiaalisessa mediassa ystäviensä kanssa, luovat yhteisöjä, seuraavat muiden luomaa sisältöä ja luovat sisältöä myös itse. Nuoret käyttävät ...