dc.contributor.author | Ruotanen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2014-02-14T05:19:22Z | |
dc.date.available | 2014-02-14T05:19:22Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1308485 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42958 | |
dc.description.abstract | Lisääntyvä monikulttuurisuus asettaa uusia haasteita nykypäivän
varhaiskasvatusinstituutiolle. Vertaissuhteiden vaikutukset lapsen kehitykseen on
aikaisemmissa tutkimuksissa todistettu, mutta vähemmistöä edustavien
maahanmuuttajataustaisten lasten vertaissuhteista päiväkodissa tarvitaan lisää tietoa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli lisätä tietoa siitä, kuinka sosiaaliset asemat
rakentuvat monikulttuurisessa lapsiryhmässä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa.
Tutkimustehtävänä oli myös selvittää, eroavatko maahanmuuttajataustaisten ja
kantasuomalaisten lasten asemat ryhmässä toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja menetelmässä on käytetty
etnografisia piirteitä. Kohderyhmänä olivat keskisuomalaisen päiväkodin
monikulttuurisen lapsiryhmän lapset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osittain
osallistuvaa havainnointia, jota toteutettiin yhdeksänä päivänä 13 tunnin ajan.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen
päätuloksena havaittiin, että lapsille syntyy vertaisryhmässä erilaisia asemia heidän
sosiaalisen vuorovaikutuksensa myötä. Tulosten perusteella
maahanmuuttajataustaiset lapset ovat heikommassa sosiaalisessa asemassa verrattuna
valtaosaan muita tutkimusryhmän lapsia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että
maahanmuuttajataustaisten lasten erilaiset taustat tulivat harvoin esille lasten vapaan
toiminnan tilanteissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten vuorovaikutuksen myötä heidän välilleen
syntyy vertaisryhmässä hierarkiasuhteita, jotka vaikuttavat lasten
toimintamahdollisuuksiin ryhmässä. Näitä tuloksia tukevat myös aiemmat
tutkimukset. Lasten erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat eivät kuitenkaan tulleet esille
lasten toiminnassa kovin usein, joten tämän tutkimuksen perusteella ei voida sanoa
niiden olevan syynä heikompaan sosiaaliseen asemaan vertaisryhmässä.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset kulttuurivähemmistöä edustavien lasten
vertaissuhteista ovat osin yhteneväisiä aikaisemman tutkimuksen kanssa, ja näin
ollen vahvistavat niiden tieteellistä arvoa. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä
vähemmistöjen heikommasta asemasta yhteiskunnassa. Varhaiskasvatuksen piirissä
asiakkaina olevien kulttuurista vähemmistöä tai kahta kulttuuria edustavien lasten
vertaissuhteiden tukemiseen on siis tämän tutkimuksen perusteella kiinnitettävä
enemmän huomiota. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | sosiaalinen asema | |
dc.subject.other | vertaissuhteet | |
dc.subject.other | maahanmuuttajataustainen | |
dc.title | Lasten vertaissuhteet monikulttuurisessa päiväkotiryhmässä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402141233 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-02-14T05:19:23Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | sosiaalinen asema | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |