Lasten vertaissuhteet monikulttuurisessa päiväkotiryhmässä
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Lisääntyvä monikulttuurisuus asettaa uusia haasteita nykypäivän
varhaiskasvatusinstituutiolle. Vertaissuhteiden vaikutukset lapsen kehitykseen on
aikaisemmissa tutkimuksissa todistettu, mutta vähemmistöä edustavien
maahanmuuttajataustaisten lasten vertaissuhteista päiväkodissa tarvitaan lisää tietoa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli lisätä tietoa siitä, kuinka sosiaaliset asemat
rakentuvat monikulttuurisessa lapsiryhmässä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa.
Tutkimustehtävänä oli myös selvittää, eroavatko maahanmuuttajataustaisten ja
kantasuomalaisten lasten asemat ryhmässä toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja menetelmässä on käytetty
etnografisia piirteitä. Kohderyhmänä olivat keskisuomalaisen päiväkodin
monikulttuurisen lapsiryhmän lapset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osittain
osallistuvaa havainnointia, jota toteutettiin yhdeksänä päivänä 13 tunnin ajan.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen
päätuloksena havaittiin, että lapsille syntyy vertaisryhmässä erilaisia asemia heidän
sosiaalisen vuorovaikutuksensa myötä. Tulosten perusteella
maahanmuuttajataustaiset lapset ovat heikommassa sosiaalisessa asemassa verrattuna
valtaosaan muita tutkimusryhmän lapsia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että
maahanmuuttajataustaisten lasten erilaiset taustat tulivat harvoin esille lasten vapaan
toiminnan tilanteissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten vuorovaikutuksen myötä heidän välilleen
syntyy vertaisryhmässä hierarkiasuhteita, jotka vaikuttavat lasten
toimintamahdollisuuksiin ryhmässä. Näitä tuloksia tukevat myös aiemmat
tutkimukset. Lasten erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat eivät kuitenkaan tulleet esille
lasten toiminnassa kovin usein, joten tämän tutkimuksen perusteella ei voida sanoa
niiden olevan syynä heikompaan sosiaaliseen asemaan vertaisryhmässä.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset kulttuurivähemmistöä edustavien lasten
vertaissuhteista ovat osin yhteneväisiä aikaisemman tutkimuksen kanssa, ja näin
ollen vahvistavat niiden tieteellistä arvoa. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä
vähemmistöjen heikommasta asemasta yhteiskunnassa. Varhaiskasvatuksen piirissä
asiakkaina olevien kulttuurista vähemmistöä tai kahta kulttuuria edustavien lasten
vertaissuhteiden tukemiseen on siis tämän tutkimuksen perusteella kiinnitettävä
enemmän huomiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä 
Kantanen, Saija (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon ... -
Monikulttuurinen lapsiryhmä : vuorovaikutus ja ystävyyssuhteet 
Nurmi, Anna (2014) -
”Ymmärretään enemmän toisiamme paremmin kuin suomalaiset” : maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia vertaissuhteistaan 
Amin, Hibaaq (2023)Tässä tutkimuksessa tutkittiin maahanmuuttajataustaisten nuorten vertaissuhteita. Kansainväliset sekä kansalliset tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka ystävyyssuhteet jakautuvat usein maahanmuuttajataustaisten nuorten sekä ... -
"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä 
Törnroos, Anna (2015)Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa ... -
Lasten osallistumisoikeudet ja niiden toteutuminen päiväkotiryhmässä 
Laukkanen, Mari (2010)Tässä tutkimuksessa keskityttiin lasten osallistumisoikeuksiin, sillä niiden tarpeellisuudesta ja toteutumisesta käydään länsimaissa vilkasta keskustelua. YK:n lasten oikeudet jakautuvat kolmenlaisiin oikeuksiin; oikeuksiin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.