University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lasten osallistumisoikeudet ja niiden toteutuminen päiväkotiryhmässä

Thumbnail
View/Open
331.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laukkanen, Mari
Date
2010
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Tässä tutkimuksessa keskityttiin lasten osallistumisoikeuksiin, sillä niiden tarpeellisuudesta ja toteutumisesta käydään länsimaissa vilkasta keskustelua. YK:n lasten oikeudet jakautuvat kolmenlaisiin oikeuksiin; oikeuksiin, jotka takaavat lapsille riittävän toimeentulon, lasten suojelullisiin oikeuksiin sekä osallistumisoikeuksiin. Keskustelussa lasten oikeuksista on näkyvillä vanha, lasta suojelukohteena korostava paternalistinen lapsuuskäsitys ja uudempi yhteiskuntatieteellinen näkemys lapsesta kompetenttina toimijana ja omien asioidensa asiantuntijana. Lasten osallistumisoikeudet eivät rajoitu ainoastaan suoraan lasta koskeviin asioihin, vaan osallistumisoikeuksien tarkoituksena on taata lasten oikeus saada kaikenlaista tietoa sekä osallistuminen laajemmin yhteiskunnassa. Lasten osallistumisoikeuksien toteutumista päiväkodissa tarkasteltiin osallisuuden, kuulluksi tulemisen sekä vallan näkökulmasta. Tutkimukset lasten osallisuusoikeuksista ovat pääasiassa ulkomailla tehtyjä, joskin lasten osallisuudesta päiväkotikontekstissa löytyy kotimaista tutkimusta jonkin verran. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten tietoa lasten oikeuksista ja erityisesti osallistumisoikeuksista levitetään päiväkodissa sekä miten lasten osallisuus näkyy päiväkodissa. Mitä osallisuutta rakentavia ja toisaalta rajoittavia elementtejä lasten arjessa on. Tähän laadulliseen tutkimukseen aineisto kerättiin etnografista tutkimusmenetelmää mukaillen havainnoimalla ja videoimalla yhden päiväkotiryhmän arkea kaksi viikkoa. Lisäksi ryhmän yhtä aikuista ja kahta lasta haastateltiin osallisuuteen ja lapsikäsitykseen liittyen. Episodeiksi jaettu aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti teoreettiseen viitekehykseen pohjautuvien käsitteiden avulla teemoitellen ja tyypitellen. Ensin episoideista määriteltiin teoreettisten käsitteiden avulla se, kuka kussakin episodissa käyttää eniten valtaansa; aikuiset, lapset vai toimivatko lapset ja aikuiset yhteistyössä. Tämän jälkeen analysoitiin millaista kunkin toimijan osallisuus episodissa oli. Tutkimustuloksena havaittiin, että lasten osallistumisoikeus on käsitteenä päiväkodissa vielä suhteellisen vieras. Lasten osallisuus ja kuulluksi tuleminen tapahtuvat paljolti aikuisen kautta ja aikuisen sallimissa rajoissa. Lapset voivat vaikuttaa tapahtumien kulkuun eniten leikissä ja yksittäisissä, suoraan itseään koskevissa asioissa. Ryhmä- ja päiväkotitasolla lasten ääni kuuluu lähinnä aikuisen kautta ja aikuisen tulkintana lapsen parhaasta. ...
Keywords
lasten ihmisoikeudet kuuleminen osallisuus valtasuhteet päiväkoti lapset ihmisoikeudet päiväkodit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006222134

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre