dc.contributor.author | Mansikkamäki, Laura | |
dc.date.accessioned | 2014-02-02T15:45:58Z | |
dc.date.available | 2014-02-02T15:45:58Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1307640 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42909 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti peruskoulun aikaisen erityisope-tustaustan ja koulumenestyksen yhteydet edellä mainittuihin. Näiden ohella kartoitettiin vielä sukupuolen, iän ja koulutusalan yhteyksiä opintojen keskeyttämiseen. Aineistona käytettiin osioita Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hanketta varten keräämästä laa-jemmasta kyselystä sekä oppilaitosten luovuttamia opiskelijarekisteritietoja keskeyttä-misistä. Edellä mainittu kyselylomake täytettiin verkossa syksyllä 2009. Lopulli-seen tutkimusjoukkoon rajattiin 1187 (601 tyttöä, 586 poikaa) ammatillisessa koulutuk-sessa ensimmäistä vuottaan opiskelevaa, 15–24-vuotiasta nuorta. Erityisopetustaustan osalta esimerkiksi henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) oli ollut 134:lla vastaajalla ja osa-aikaista erityisopetusta alakoulussa oli saa-nut 35 % sekä vastaavasti yläkoulussa 30 % tutkimukseen osallistuneista. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksen mukaan yläkoulun osa-aikainen erityisopetustausta oli yh-teydessä koulu-uupumiseen ja sen kaikkiin alaulottuvuuksiin. Keskeyttäminen taas näytti olevan yleisempää tytöillä kuin pojilla. Iän suhteen tarkasteltaessa, keskeyttämisiä tapahtui eniten yli 16-vuotiaiden ryhmässä. Koulutusaloista keskeyttämisiä tapahtui eniten luonnontieteiden koulutusalalla (23,5 %) ja vähiten yhteiskuntatieteiden, liiketa-louden ja hallinnon alalla (3,6 %). Tutkimuksessa peruskoulun aikainen erityisopetus-tausta ei selittänyt ammatillisten opintojen keskeyttämistä ensimmäisenä opiskeluvuon-na. Yksilöllistämispäätösten kohdalla ainoastaan peruskoulun aikaisella ruotsin yksilöl-listämisellä näytti olevan yhteyttä opintojen keskeyttämiseen. Koulumenestyksen koh-dalla viitteitä yhteyksistä havaittiin keskeyttämisen ja matematiikan arvosanan kohdalla. Lopuksi on todettava, että aiemmissa tutkimuksissa havaitut yhteydet kes-keyttämisiin on havaittu nimenomaan oppimisvaikeuksien kohdalla. Tässä tutkimuksessa oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevat nuoret tavoitettiin erityisopetustaustan kautta vain välillisesti. Edellä esitetty tutkimustulos kertookin mahdollisesti siitä, että nämä nuoret ovat saaneet tukea peruskoulussa ja erityisopetuksessa vietetyt tunnit ovat toimineet keskeyttämisten osalta ennaltaehkäisevästi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | nuori | |
dc.subject.other | ammatillinen peruskoulutus | |
dc.subject.other | koulutuksellinen syrjäytyminen | |
dc.subject.other | opintojen keskeyttäminen | |
dc.subject.other | koulu-uupumus | |
dc.subject.other | erityisopetustausta | |
dc.title | Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402021182 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2014-02-02T15:45:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | syrjäytyminen | |
dc.subject.yso | opintojen keskeyttäminen | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |