Argumentoinnin keinot S2-oppijoiden teksteissä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan yläkoulua käyvien suomi toisena kielenä -oppijoiden argumentoinnin taitoja suhteessa Eurooppalaiseen viitekehykseen (EVK). Tutkielmassa selvitetään, miten eri kielitaitotasoille sijoittuvat S2-oppijat argumentoivat ja vastaavatko heidän argumentointitaitonsa Viitekehyksessä kullekin taitotasolle määriteltyjä kuvauksia. Teoriataustana toimivat Perelmanin ja Olbrechts-Tytecan (1969) sekä Bayerin (2007) argumentointiteoriat.
Aineisto koostuu 72:sta vuosina 2010–2011 Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen laitoksen DIALUKI-tutkimushankkeessa kerätystä ja taitotasoitetusta mielipidekirjoituksesta. Oppijoiden käyttämät argumentoinnin keinot on lajiteltu sisällöllisiin (yksilön etu tai haitta, oma toiminta, järki, tarpeellisuus ja hyöty, tietämättömyyden strategia, yhteinen etu tai haitta, yleisyys, auktoriteetti, kompromissin etsintä ja toimintaehdotus) ja rakenteellisiin (oman pääväitteen esiintuominen, vasta-argumentit, väitteen kyseenalaistaminen, kausaalinen alistuskonjunktio, ei perusteluja) keinoihin. Nämä keinot on lisäksi lajiteltu matalilla ja korkeilla taitotasoilla sekä kaikilla taitotasoilla olevien oppijoiden käyttämiin keinoihin.
Aineistossa kullakin taitotasolla esiintyvät argumentoinnin keinot ovat muiden kuin alimpien taitotasojen osalta sellaisia kuin Viitekehyksen taitotasokuvaimissa edellytetään. Taitotasokuvaimissa ei odoteta A-taitotasoilla muuta argumentointia kuin koska-sidesanan käyttöä (EVK 2003: 96), mutta tutkielman aineistossa alimmillakin taitotasoilla argumentoidaan eri tavoin. Kolme neljäsosaa aineiston A2-taitotasolle arvioiduista kirjoituksista sisältää argumentointia.
Matalilla ja korkeilla taitotasoilla käytetään osin erilaisia argumentoinnin keinoja. Tästä nähdään, että toisen kielen oppijan argumentointitaito kehittyy samalla, kun hänen kielitaitonsa muutkin osa-alueet kehittyvät. Joitakin keinoja käytetään läpi koko taitotasoasteikon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä
Kekäläinen, Milka (2015)Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. ... -
"Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Halttunen, Sari (2014)Maisterintutkielmani tavoitteena on tarkastella negaatioilmausten kehittymistä S2-oppijoiden teksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK)taitotasolta toiselle siirryttäessä. Keskityn tutkimaan nimenomaan kieltoverbin ... -
Moniverbiset konstruktiot ja oppijansuomen kompleksisuus kielitaidon eri tasoilla
Mylläri, Taina (Eesti Rakenduslingvistika Ühing, 2023)Kielitaitoa ja sen kehitystä voidaan tarkastella oppijankielen tarkkuuden, sujuvuuden ja kompleksisuuden avulla. Yksinkertaisimmillaan tarkkuudella tarkoitetaan kielen virheettömyyttä ja sujuvuudella kielen tuottamisen ... -
Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä
Reiman, Nina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA), 2011)In the field of Finnish as a second language, there has hitherto been little research on the development of syntax. This article presents quantitative findings of the use of a common and versatile syntactic pattern – the ... -
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015)