dc.contributor.author | Jyrinki, Riitta | |
dc.contributor.author | Voltti, Minna | |
dc.date.accessioned | 2014-01-20T15:32:23Z | |
dc.date.available | 2014-01-20T15:32:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1307299 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42825 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Jyrinki Riitta ja Voltti Minna. ERITYISOPETTAJAOPISKELIJOIDEN INKLUUSIOKÄSITYKSIÄ. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 89 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erillisissä erityisopettajaopinnoissa opiskelevien käsityksiä inkluusiosta. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan millaisia merkityksiä opiskelijat rakentavat inkluusiosta kielenkäytössään ja millaiseen positioon he asettavat erityisopettajuuden ja erityistä tukea tarvitsevan oppilaan. Tutkimuksen lähtöoletuksena on sosiaalisen konstruktionismin näkemys todellisuudesta sosiaalisesti tuotettuna ilmiönä. Tutkimuskohteena olivat Jyväskylän yliopiston erillisissä erityisopettajaopinnoissa (EOK) 2012–2013 opiskelevat opiskelijat.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin diskurssiivisen psykologian ja kriittisen dis-kurssianalyysin menetelmillä analyysin painottuessa diskurssiiviseen psykologiaan. Aineisto kerättiin opintojakson ERIA221 opiskelijoilta tammikuussa 2013 vapaamuo-toisina esseinä, joiden tehtävänantona oli “Inklusiivinen kasvatus ja opetus päivähoidossa / koulussa”. Tutkimus rajattiin koskemaan perusopetusta.
Tulosten perusteella EOK-opiskelijat asennoituvat inkluusioon pääosin myönteisesti, mutta sen toteuttaminen koettiin haastavana. Opettajat tarvitsevat lisää koulutusta erilaisten oppilaiden tukemiseen. Vastaajat eivät hahmottaneet inkluusiokäsitteen sisältöä kokonaisvaltaisesti. Tämä näkyi integraatio – ja inkluusiokäsitteiden ristiriitaisena käyttönä. Tärkeimpänä asiana inkluusion toteutumisessa nähtiin riittävät henkilöstöresurssit. Erityisopettajan rooli kouluyhteisössä koettiin keskeisenä inkluusioprosessia eteenpäin vievänä ja asenteita muokkaavana. Erityistä tukea tarvitseva oppilas asemoitiin ulkopuolisiksi toiminnan kohteeksi, jota tarkasteltiin suhteessa opettajan ammattitaitoon ja työn määrään.
Opettajan koulutukseen tulisi sisällyttää enemmän erityispedagogisia opintoja ja työ-elämässä olevia opettajia tulisi tukea lisäkoulutuksen hakemiseen. Koulutusten tulisi sisältää enemmän inklusiivisen pedagogiikan menetelmiä, jotta lähikouluperiaate ja osallisuus lisääntyisivät.
Hakusanat: inkluusio, osallisuus, diskurssianalyysi, käsitykset, erityisopetus
________________________________________ | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (89 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.subject.other | käsitykset | |
dc.subject.other | erityisopetus | |
dc.title | Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201401201089 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2014-01-20T15:32:23Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |