Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJyrinki, Riitta
dc.contributor.authorVoltti, Minna
dc.date.accessioned2014-01-20T15:32:23Z
dc.date.available2014-01-20T15:32:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1307299
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42825
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Jyrinki Riitta ja Voltti Minna. ERITYISOPETTAJAOPISKELIJOIDEN INKLUUSIOKÄSITYKSIÄ. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 89 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erillisissä erityisopettajaopinnoissa opiskelevien käsityksiä inkluusiosta. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan millaisia merkityksiä opiskelijat rakentavat inkluusiosta kielenkäytössään ja millaiseen positioon he asettavat erityisopettajuuden ja erityistä tukea tarvitsevan oppilaan. Tutkimuksen lähtöoletuksena on sosiaalisen konstruktionismin näkemys todellisuudesta sosiaalisesti tuotettuna ilmiönä. Tutkimuskohteena olivat Jyväskylän yliopiston erillisissä erityisopettajaopinnoissa (EOK) 2012–2013 opiskelevat opiskelijat. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin diskurssiivisen psykologian ja kriittisen dis-kurssianalyysin menetelmillä analyysin painottuessa diskurssiiviseen psykologiaan. Aineisto kerättiin opintojakson ERIA221 opiskelijoilta tammikuussa 2013 vapaamuo-toisina esseinä, joiden tehtävänantona oli “Inklusiivinen kasvatus ja opetus päivähoidossa / koulussa”. Tutkimus rajattiin koskemaan perusopetusta. Tulosten perusteella EOK-opiskelijat asennoituvat inkluusioon pääosin myönteisesti, mutta sen toteuttaminen koettiin haastavana. Opettajat tarvitsevat lisää koulutusta erilaisten oppilaiden tukemiseen. Vastaajat eivät hahmottaneet inkluusiokäsitteen sisältöä kokonaisvaltaisesti. Tämä näkyi integraatio – ja inkluusiokäsitteiden ristiriitaisena käyttönä. Tärkeimpänä asiana inkluusion toteutumisessa nähtiin riittävät henkilöstöresurssit. Erityisopettajan rooli kouluyhteisössä koettiin keskeisenä inkluusioprosessia eteenpäin vievänä ja asenteita muokkaavana. Erityistä tukea tarvitseva oppilas asemoitiin ulkopuolisiksi toiminnan kohteeksi, jota tarkasteltiin suhteessa opettajan ammattitaitoon ja työn määrään. Opettajan koulutukseen tulisi sisällyttää enemmän erityispedagogisia opintoja ja työ-elämässä olevia opettajia tulisi tukea lisäkoulutuksen hakemiseen. Koulutusten tulisi sisältää enemmän inklusiivisen pedagogiikan menetelmiä, jotta lähikouluperiaate ja osallisuus lisääntyisivät. Hakusanat: inkluusio, osallisuus, diskurssianalyysi, käsitykset, erityisopetus ________________________________________fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherinkluusio
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.otherkäsitykset
dc.subject.othererityisopetus
dc.titleErityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201401201089
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2014-01-20T15:32:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot