"Jäi jotain hampaankoloon" : sanomalehtien kommenttijuttujen tekstilajisuus
Tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtien kommenttijuttujen tekstilajisuutta. Kommenttijutut ovat toimittajien kirjoittamia, uutisen aiheeseen liittyviä lyhyitä tekstejä. Kommenttien kirjoittamiseen ei juuri ole ohjeita, mikä tekee niistä mielenkiintoisia tutkittavia. Tekstilajisuuden selvittäminen
on kiinnostavaa myös siksi, että niiden kirjoittajat ovat toimittajia, jotka ammatikseen laativat objektiivisia tekstejä. Mitä he tekevät, kun saavat laatia subjektiivisen tekstin?
Tutkimuksessa tarkastellaan kommenttitekstien tyypillisiä piirteitä ja tuottamisen konventioita. Tavoitteena on selvittää, muodostavatko kommentit yhtenäisen tekstilajin ja jos muodostavat,niin millaisen. Erityisesti tarkastellaan, millaisia kommentit ovat rakenteeltaan ja kielellisiltä piirteiltään.
Aineisto koostuu kommenttiteksteistä ja kyselyvastauksista. Kommenttitekstejä kerättiin kuukauden ajan kolmesta lehdestä, Helsingin Sanomista, Iltalehdestä ja Kymen Sanomista. Yhteensä
tekstejä kertyi 102. Lisäksi näiden lehtien toimittajille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake,johon vastasi 39 toimittajaa. Kyselyssä selvitettiin tekstien tuottamisen lähtökohtia sekä kirjoittajien omia näkemyksiä kommenttitekstien kielen piirteistä ja tekstilajisuudesta.
Tutkimuksessa nojaudutaan Vijay K. Bhatian esittelemään moninäkökulmamalliin genreanalyysissa. Teoriataustassa sivutaan myös kielitieteen rakennetutkimusta ja journalismintutkimuksen
genreteorioita.
Työssä osoitetaan, että monet kommentit noudattavat samankaltaista rakennetta ja ovat kieleltään samankaltaisia. Toisaalta todetaan, etteivät mitkään näistä yhteneväisyyksistä ole välttämättömiä tekstilajiin kuulumisen kannalta. Kirjoittajia sitoo useimmiten vain ohjeistus tekstien enimmäispituudesta.
Lopulta ainoat kommenttien tekstilajia määräävät piirteet ovat yhteinen tavoite sekä se, että aiheeltaan tekstin on liityttävä uutiseen. Näin ollen voidaan todeta, että kommentit muodostavat
tekstilajin, vaikka hyvin kirjavan sellaisen.
Tutkimus antaa aihetta pohtia tekstilajin määrittelyä ja tekstilajin rajoja. Tutkimuksesta saa myös lisätietoa kommentoinnin kuvailuun ja määrittelyyn.
...
Muu nimeke
Sanomalehtien kommenttijuttujen tekstilajisuusMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aatteista arkeen : suomalaisten seitsenpäiväisten sanomalehtien linjapapereiden synty ja muutos 1971-2005
Lehto, Keijo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Suomalaiset seitsenpäiväiset sanomalehdet haluavat muuttua läheisemmiksi lukijoilleen. Ilmiötä voi nimittää sanomalehtien ja journalismin arkipäiväistymiseksi. Kehitys liittyy koko suomalaisen lehdistöjärjestelmän muutokseen. ... -
Viihteen ja vakavuuden välimaastossa : henkilöjournalismi sanomalehtien lukemistotoimituksissa toimittajan näkökulmasta
Siljamäki, Jaana (2009)Viime vuosituhannen loppua lähestyttäessä sanomalehdet ovat omaksuneet yhä enemmän niin sanottua kevyempää aineistoa sisällökseen. Erilaisten viikkoliitteiden ja lukemistojen määrä on kasvanut. Samalla henkilöiminen on ... -
Kaikkien ja ei kenenkään vastuulla : kysely- ja haastattelututkimus Suomen seitsenpäiväisten sanomalehtien kielenhuoltokäytännöistä
Sahi, Sara (2013)Tutkin pro gradu -työssäni, miten kieltä huolletaan Suomen seitsenpäiväisissä sanomalehdissä: kuinka aktiivista ja säännöllistä kielenhuolto on, kenelle kielenhuollon vastuu kuuluu ja mihin suuntaan kielenhuolto on ... -
Wikipedia-artikkeli tekstilajina : koheesion keinot tekstin rakentajina
Paasikunnas, Heidi (2015)Tässä tutkimuksessa tarkastelin suomenkielisiä Wikipedia-artikkeleita tekstilajin näkökulmasta. Wikipedia on nykyisin erittäin merkittävä tiedonhaun väline. Se sisältää valtavan määrän yhteis-toiminnallisesti tuotettua ... -
"Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
Jääskeläinen, Elina (2017)Tämän kahden oppiaineen (saksan ja suomen) tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tekstitaitokäsityksiä on esillä suomalaisessa ja saksalaisessa lukiotason äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa. Huoli nuorten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.