Taide ja kulttuuri -opintojakso osana nuorisoasteen ammatillista peruskoulutusta : ammatillisten opettajien näkemyksiä Taide ja kulttuuri -opintojaksosta
Authors
Date
2013Access restrictions
Pro gradu -tutkielmani aihe tarkastelee yhden opintoviikon, eli noin neljänkymmenen tunnin laajuista taide ja kulttuuri -opintojaksoa osana nuorisoasteen ammatillista peruskoulutusta. Tutkielmani tavoitteena on muun muassa selvittää, millaiset ovat opettajana toimimisen lähtökohdat kyseisessä tehtävässä, miten opettajat mieltävät opintojakson merkityksen sekä keskeiset tavoitteet, millaisin sisällöin opetus toteutuu, sekä millaisia kehittämistarpeita opintojakso opettajien mielestä pitää sisällään. Tutkimusongelmani tiivistyy kysymykseen ”millainen on Taide ja kulttuuri -opintojakso osana nuorisoasteen ammatillista peruskoulutusta”.
Ammatillinen peruskoulutus on ammatilliseen perustutkintoon johtavaa koulutusta, jonka tarkoituksena on tuottaa ammattitaidon harjoittamisen tai yrittäjyyden kannalta tarpeellisia tietoja, taitoja ja valmiuksia. Ammatillisen perustutkinnon laajuus on satakaksikymmentä opintoviikkoa, opiskelun kestäessä yleensä noin kolme vuotta.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja tutkimusaineistoni koostuu seitsemän ammatillisen opettajan haastattelusta.
...
In this thesis I study the role of the Art and Culture course as a part of the youth-level vocational education. This thesis aims to find out what are the mainly basis for a teacher to function in that role in how teachers perceive the course as well as the importance of the key objectives, what the appropriate content of teaching takes place, and what kind of development needs the course involves. Research problem is summarised in the question "what is the role of Art and cultural course as part of the youth-level vocational education."
Basic vocational training in vocational college leads to a vocational qualification. The purpose of the qualification is based on working life occupations and the competencies, skills and capabilities required. Basic vocational degree is one hundred and twenty credits, which takes approximately three years of full-time study.
The researching method is qualitative and research material consists of seven interview of Art teachers teaching in vocational college, youth-level vocational education.
...
Alternative title
Ammatillisten opettajien näkemyksiä Taide ja kulttuuri -opintojaksostaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ... -
”Mä oon hirmu ylpeä tällasesta nimikkeestä” : toisen asteen opettajien tunteet HAHKU-mentorina toimimisesta
Bogujevci, Edona (2021)Tutkielmassa tutkittiin mentorien kokemuksia tunteista Niilo Mäki -instituutin Hahmottamisen kuntoutus -hankkeen järjestämän HAHKU- mentorointiprosessin ajalta. Opettajataustaisten mentorien kokemuksia tunteista ei ole ... -
Digiopetusta liikuntaan : opetuskokeilu ammatillisen perusopetuksen liikuntatunneilla Etelä-Pohjanmaan Opistossa
Saari, Katja (2019)Ammatillinen koulutus, opetuksen rakenteet sekä opettajien työ ovat muutoksen kohteena. Tämän tutkielman tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisia menetelmiä hyödyntäviä liikunnanopetustunteja ... -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ...