Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, kehittävätkö alakoulun kuudennen luokan englannin kielen tehtäväkirjojen tehtävät oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja. Kriittistä ajattelua on tutkittu lähes sadan vuoden ajan ja ajattelun taitojen opettamisesta on julkaistu erilaisia käsikirjoja. Aiemmat tutkimukset kriittisestä ajattelusta ja oppimisesta ovat kuitenkin koskeneet pääasiassa yliopisto-opiskelijoita ja aikuisia. Kaiken kaikkiaan kriittistä ajattelua kielten oppimisen yhteydessä on tutkittu vähän, vieraiden kielten oppimisen yhteydessä ei juuri lainkaan. Koska aiemmat tutkimukset eivät ole käsitelleet kyseistä aihealuetta, on tutkielma tältä osin edelläkävijä.
Tutkielman aineistona toimi kolmen eri kirjasarjan kuudennelle luokalle tarkoitetut englannin (A-kieli) tehtäväkirjat. Käytimme aineiston analysoinnissa kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia: kävimme aineiston läpi kirja ja tehtävä kerrallaan kiinnittäen erityistä huomiota tehtävänantoihin. Tiivistimme aineiston valitsemalla esimerkkejä kirjoissa esiintyvistä eri tehtävätyypeistä sekä kriittisen ajattelun kehittymisen kannalta hyvistä ja huonoista tehtävistä. Jaoimme tehtävät kolmeen kategoriaan sen perusteella, missä määrin ne kehittivät oppilaiden kriittistä ajattelua vertaamalla tehtäviä määrittämiimme hyvän tehtävän ominaisuuksiin. Lisäksi annoimme analyysin yhteydessä parannusehdotuksia, joiden avulla tehtäviä voisi kehittää enemmän kriittistä ajattelua vaativiksi.
Tutkielman tulokset osoittivat, että kaikissa kolmessa kirjassa kriittisen ajattelun taitoja kehittäviä tehtäviä on liian vähän eivätkä olemassa olevat tehtävät kehitä oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja niin hyvin kuin voisivat. Osa kriittistä ajattelua kehittäville tehtäville määritellyistä ominaisuuksista toistuu tehtävissä, kun taas muutamat tärkeät ominaisuudet puuttuvat tehtävistä lähes kokonaan. Tutkielman tarkoituksena oli myös vertailla aineiston tehtäväkirjoja keskenään ja selvittää, onko kirjan painovuodella merkitystä sen sisältöön. Merkittäviä eroja kirjojen välillä ei kuitenkaan ole havaittavissa.
Tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä koskemaan kaikkia kuudennella luokalla käytettäviä englannin kirjoja tai englannin oppikirjoja yleensä. Tämän tutkielman puitteissa laajempi tutkimus ei ollut mahdollista, mutta tutkimusta voisi jatkaa laajentamalla oppikirjoista koostuvaa aineistoa tai esimerkiksi tekemällä teemahaastatteluja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"It is time for the British people to have their say" : The Daily Mail and the Guardian on Brexit from 2013 to 2016
Pajakoski, Tiina (2017)Yhdistyneiden kuningaskuntien kansanäänestys Euroopan Unionista lähtemiseksi kesäkuussa 2016 oli monella tavalla järisyttävä, jopa odottamaton, tapahtuma. Yleisenä oletuksena oli, että vuoden 1975 kansanäänestyksen tulos ... -
Principles of responsibility in varying leadership contexts
Lämsä, Anna-Maija; Keränen, Anne (Bloomsbury, 2019)In this study, the understanding of the principles of responsibility in leadership between manager and employee is advanced. Through a qualitative case study approach the following research questions are answered: What ... -
Critical literacy in the PISA 2018 reading literacy assessment
Sirén, Marjo; Sulkunen, Sari (Routledge, 2023)This study examined which aspects of critical literacy are focused on in the reading literacy assessment for the Programme for International Student Assessment (PISA) 2018 and what kinds of texts are related to the critical ... -
Interaction between students and class teachers in vocational education and training : ‘Safety distance is needed’
Ryökkynen, Sanna; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Linköping University Electronic Press, 2019)Interaction between students and teachers is fundamental and has therefore been widely studied in education. However, there have been few studies on intensive spe-cial support being provided to vocational education and ... -
Developing doctoral students' / researchers’ understanding of the journal peer-review process
Hanafizadeh, Payam; Shaikh, Aijaz (Elsevier, 2021)A growing body of knowledge has confirmed that the journal peer-review process is an integral part of the scientific publication process and provides demonstrable benefits to journal editors and authors. This study aims ...