Critical literacy in the PISA 2018 reading literacy assessment
Sirén, M., & Sulkunen, S. (2023). Critical literacy in the PISA 2018 reading literacy assessment. Scandinavian Journal of Educational Research, Early online. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2287458
Julkaistu sarjassa
Scandinavian Journal of Educational ResearchPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
This study examined which aspects of critical literacy are focused on in the reading literacy assessment for the Programme for International Student Assessment (PISA) 2018 and what kinds of texts are related to the critical literacy items in the test. Based on theory-oriented qualitative content analysis, critical literacy items in PISA represented, for example, determining the purpose of a text or separating fact and opinion. Most of the items were related to genre approaches to critical literacy, yet they ignored social justice aspects. Furthermore, the test consisted mostly of informational texts and only a few fictional texts. The findings indicate a need to develop a more comprehensive critical literacy assessment tool.
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
0031-3831Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194774506
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000
Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002) -
School differences and inequities in educational outcomes : PISA 2000 results of reading literacy in Finland
Malin, Antero (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Tulevaisuuden osaajat : Pisa 2000 Suomessa
Sulkunen, Sari; Kupari, Pekka; Törnroos, Jukka; Reinikainen, Pasi; Malin, Antero; Leino, Kaisa; Linnakylä, Pirjo; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2002) -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Tulevaisuuden lukijat : suomalaisnuorten lukijaprofiileja : Pisa 2000
Linnakylä, Pirjo; Sulkunen, Sari; Arffman, Inga (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.