Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHonkaniemi, Susanna
dc.contributor.authorKaappola, Maija
dc.date.accessioned2013-12-16T16:24:20Z
dc.date.available2013-12-16T16:24:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1290515
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42667
dc.description.abstractHonkaniemi, S. & Kaappola, M. 2013. PEREHDYTYS – TOTTA VAI TARUA? Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 104 s. Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, minkälaista perehdytystä vastavalmistuneet opettajat olivat saaneet opettajan töiden alkaessa. Tutkimusta varten olemme haastatelleet lukuvuonna 2012 - 2013 kuutta korkeintaan neljä vuotta opettajan ammatissa toiminutta luokanopettajaa sekä heidän rehtoreitaan. Halusimme lisäksi tutkia, minkälaiseksi opettajat ja rehtorit kokivat hyvän perehdytyksen ja mitä kehittämistarpeita ja -toiveita heillä oli perehdytykseen liittyen. Tutkimme myös, voiko perehdytyksellä vaikuttaa opettajien työssä jaksamiseen. Olemme analysoineet aineistomme teemoittelemalla sen haastattelurungon ja tutkimuskysymysten pohjalta. Opettajan työ on nykyään hyvin laaja-alaista. Muuttuva yhteiskunta luo omat velvoitteensa opetukselle, ja opetustyötä pyritään tekemään entistä tehokkaammin ja taloudellisemmin. Tämä on lisännyt myös vaatimuksia opettajalle. Opettajan ensimmäiset työvuodet koetaan usein hyvin raskaiksi, ja viime vuosina keskusteluun on noussut huoli opettajien poistumisesta alalta muutaman työvuoden jälkeen. Olisi tärkeää huolehtia opettajan työn hallinnan vahvistamisesta. Mitä enemmän työhön sisältyy vaatimuksia ja mitä vähemmän työtä koetaan hallittavan, sen suurempi riski opettajilla on myös terveydellisille haittatekijöille. Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia ensimmäisistä vuosista on tutkittu (mm. Fantilli & McDougall 2009, Blomberg 2008) jo aikaisemminkin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että jos työnaloituksessa ilmenneet haasteet kehittyvät liiallisiksi ja turhauttavat eikä opettaja koe pärjäävänsä yksin, hän alkaa usein pohtia omaa soveltuvuuttaan alalle. Heikkinen, Jokinen, Tynjälä & Välijärvi (2008) esittelevätkin kolme mentorointimallia, joiden avulla pyritään tukemaan ja helpottamaan työn aloitusta. Perehdytyksen avulla autetaan vastavalmistunutta opettajaa aloittamaan työnsä ja pääsemään osaksi työyhteisöä. Lisäksi sen avulla tuetaan opettajan työssä jaksamista sekä autetaan kasvamaan ja kehittymään opettajan ammatissa. Tutkimuksemme tulosten mukaan suuri osa haastateltavista opettajista koki saamansa perehdytyksen olleen vähäistä. Opettajat ja rehtorit kuitenkin kokivat perehdytyksen tärkeäksi. Jokainen haastattelemamme opettaja ja rehtori näkivät perehdytyksen työuran alussa tukevan työssä jaksamista. Opettajat eivät kaivanneet perehdytystä itse oppituntien pitoon vaan käytännön asioihin sekä asioihin, joihin ei ole opintojen aikana saatu tietoa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherTyöhön perehdytys
dc.subject.otherammatillinen kehittyminen
dc.subject.othertyössä jaksaminen
dc.titlePerehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
dc.title.alternativeVastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312162806
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-12-16T16:24:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot