University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä

Thumbnail
View/Open
534.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Honkaniemi, Susanna |
Kaappola, Maija
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Honkaniemi, S. & Kaappola, M. 2013. PEREHDYTYS – TOTTA VAI TARUA? Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 104 s. Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, minkälaista perehdytystä vastavalmistuneet opettajat olivat saaneet opettajan töiden alkaessa. Tutkimusta varten olemme haastatelleet lukuvuonna 2012 - 2013 kuutta korkeintaan neljä vuotta opettajan ammatissa toiminutta luokanopettajaa sekä heidän rehtoreitaan. Halusimme lisäksi tutkia, minkälaiseksi opettajat ja rehtorit kokivat hyvän perehdytyksen ja mitä kehittämistarpeita ja -toiveita heillä oli perehdytykseen liittyen. Tutkimme myös, voiko perehdytyksellä vaikuttaa opettajien työssä jaksamiseen. Olemme analysoineet aineistomme teemoittelemalla sen haastattelurungon ja tutkimuskysymysten pohjalta. Opettajan työ on nykyään hyvin laaja-alaista. Muuttuva yhteiskunta luo omat velvoitteensa opetukselle, ja opetustyötä pyritään tekemään entistä tehokkaammin ja taloudellisemmin. Tämä on lisännyt myös vaatimuksia opettajalle. Opettajan ensimmäiset työvuodet koetaan usein hyvin raskaiksi, ja viime vuosina keskusteluun on noussut huoli opettajien poistumisesta alalta muutaman työvuoden jälkeen. Olisi tärkeää huolehtia opettajan työn hallinnan vahvistamisesta. Mitä enemmän työhön sisältyy vaatimuksia ja mitä vähemmän työtä koetaan hallittavan, sen suurempi riski opettajilla on myös terveydellisille haittatekijöille. Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia ensimmäisistä vuosista on tutkittu (mm. Fantilli & McDougall 2009, Blomberg 2008) jo aikaisemminkin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että jos työnaloituksessa ilmenneet haasteet kehittyvät liiallisiksi ja turhauttavat eikä opettaja koe pärjäävänsä yksin, hän alkaa usein pohtia omaa soveltuvuuttaan alalle. Heikkinen, Jokinen, Tynjälä & Välijärvi (2008) esittelevätkin kolme mentorointimallia, joiden avulla pyritään tukemaan ja helpottamaan työn aloitusta. Perehdytyksen avulla autetaan vastavalmistunutta opettajaa aloittamaan työnsä ja pääsemään osaksi työyhteisöä. Lisäksi sen avulla tuetaan opettajan työssä jaksamista sekä autetaan kasvamaan ja kehittymään opettajan ammatissa. Tutkimuksemme tulosten mukaan suuri osa haastateltavista opettajista koki saamansa perehdytyksen olleen vähäistä. Opettajat ja rehtorit kuitenkin kokivat perehdytyksen tärkeäksi. Jokainen haastattelemamme opettaja ja rehtori näkivät perehdytyksen työuran alussa tukevan työssä jaksamista. Opettajat eivät kaivanneet perehdytystä itse oppituntien pitoon vaan käytännön asioihin sekä asioihin, joihin ei ole opintojen aikana saatu tietoa. ...
Alternative title
Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
Keywords
Työhön perehdytys ammatillinen kehittyminen työssä jaksaminen työ perehdyttäminen ammatillinen kehitys jaksaminen opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312162806

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Kysy, jos on jotain kysyttävää" : alakoulun opettajien ja rehtorien kokemuksia ja toiveita vastavalmistuneiden opettajien työhön perehdyttämisestä 

    Ahonen, Juulia; Kirjavainen, Aino (2009)
  • "No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön 

    Ampuja, Atte (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ...
  • Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa 

    Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ...
  • Osaaminen lastensuojelun sosiaalityössä : Esitys asiantuntijuutta tukevasta urapolkumallista 

    Yliruka, Laura; Petrelius, Päivi; Alho, Sirkka; Jaakola, Anne-Mari; Lunabba, Harry; Remes, Silja; Keränen, Saara; Teiro, Sanna; Terämä, Anne-Marie (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020)
    Osana Lapsi-ja perhepalvelujen muutosohjelmaa (LAPE) syntyi havainto siitä, että lastensuojelun osaami-sesta puuttuu kansallisen tason jäsennys. On tarve määritellä lastensuojelussa tarvittavaa osaamista ja sitä ...
  • Perehdyttämiskoulutus - vastavalmistuneen opettajan tuki ja turva : peruskoulutuksesta saadut valmiudet, ensimmäiset työvuodet ja niiden aikana tarvittu tuki opettajien arvioimana 

    Rautio, Heli; Sauramo, Tiina (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre