Towards better academic research-based education in family business : a cross-national comparison of advanced teaching and learning practices
Perheyritykset edustavat sitä yritysten joukkoa, jotka tulevaisuudessa työllistävät opiskelijoita.
Tähän haasteeseen yliopistot ovat vastanneet kehittämällä perheyrittäjyyden opetusta sekä
lisäämällä tutkimusta aiheesta. Akateeminen perheyrittäjyyden opetus on kuitenkin vasta
alkutaipaleella, mutta perheyrittäjyyden erityislaatuisuus kiehtoo tutkijoita, kouluttajia ja
opiskelijoita yhä enenevässä määrin. Perheyrittäjyys sitoutuu edelleen muihin taloustieteellisiin
oppialoihin, kuten yrittäjyyteen ja johtamiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli suorittaa monikansallinen vertailu akateemisista perheyrittäjyyden
opinnoista ja sitä kautta löytää uutta opetusmateriaalia, jonka avulla voidaan kehittää Jyväskylän
yliopiston opetustarjontaa ja -käytäntöjä perheyrittäjyydessä. Tämä tutkimus yhdistää sekä
kasvatus- että taloustieteelliset näkökulmat, tuoden siihen lisäulottuvuutta. Tutkimus toteutettiin
kahdessa osassa, jotka olivat ohjelma-arviointi (program evaluation) Jyväskylän yliopistossa ja
kouluttaja-arviointi muissa yliopistoissa. Kyselyt toteutettiin Word-lomakkeella sähköpostitse.
Analyysi tapahtui kartoittamalla ja kuvaamalla olemassa olevia perheyrittäjyyden sisältöjä ja
käytäntöjä. Löydökset vastasivat tutkimuskysymyksiin 1) akateemisen perheyrittäjyyden opinnoista
sekä 2) siinä hyväksi havaituista, toimivista käytännöistä ja metodeista.
Tunnistamalla heikkoudet ohjelma-arvioinnin kautta Jyväskylän yliopistossa, kuilu oman ja
benchmarking –partnereiden suorittamisen välillä voidaan jatkossa täyttää. Muihin yliopistoihin
verrattuna Jyväskylän yliopiston perheyrittäjyyden sisältö on melko runsas ja siten
kehitysehdotukset painottuvatkin opetusmetodeihin ja -käytäntöihin. Tutkimuksen perusteella
akateemisessa perheyrittäjyyden opetuksessa käytetään onnistuneesti opiskelijaa aktivoivia
oppimismetodeita, kuten tapauksia (cases), tiimityötä, roolipelejä ja paneelikeskusteluja.
Parhaimmillaan benchmarking –prosessi johtaa organisaation oppimiseen ja tuottaa hyötyä
pitkälläkin aikavälillä.
...
Alternative title
Cross-national comparison of advanced teaching and learning practicesKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Intended Learning Outcomes of Seven Finnish B.Sc. in IT Programs
Roslöf, Janne (Chulalongkorn University; Rajamangala University of Technology Thanyaburi, 2021)Defining the intended learning outcomes is a significant part of curriculum design. Especially,the program-level competence requirements outline the objectives of the education, align the more detailed program structures ... -
It runs in the family? Using sibling similarities to uncover the hidden influence of family background in doctoral education and academic careers
Helin, Jouni; Jokinen, Juho; Koerselman, Kristian; Nokkala, Terhi; Räikkönen, Eija (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Family background has been shown to be a strong determinant of educational attainment, yet relatively little is known about the role that family background plays in PhD attainment or in the selection into academic careers. ... -
The educational paradigm shift : a phenomenographic study of medical teachers’ experiences of practices
Brauer, Sanna; Kettunen, Jaana; Levy, Anna; Merenmies, Jussi; Kulmala, Petri (Biomed Central, 2023)Background This paper proposes a novel approach to the development of competence-oriented higher education, a national transformation aimed at harmonising and digitising undergraduate medical and dental education in ... -
Kicking off a Dialog on the Methodological Advancement of Comparative Higher Education Research
Nokkala, Terhi; Kosmützky, Anna; Blanco Ramirez, Gerardo; Cantwell, Brendan; Suspitsyna, Tatiana; Torres-Olave, Blanca (2020)