Show simple item record

dc.contributor.authorHämäläinen, Jenni
dc.date.accessioned2013-12-05T13:40:25Z
dc.date.available2013-12-05T13:40:25Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1290538
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42602
dc.description.abstractPerheyritykset edustavat sitä yritysten joukkoa, jotka tulevaisuudessa työllistävät opiskelijoita. Tähän haasteeseen yliopistot ovat vastanneet kehittämällä perheyrittäjyyden opetusta sekä lisäämällä tutkimusta aiheesta. Akateeminen perheyrittäjyyden opetus on kuitenkin vasta alkutaipaleella, mutta perheyrittäjyyden erityislaatuisuus kiehtoo tutkijoita, kouluttajia ja opiskelijoita yhä enenevässä määrin. Perheyrittäjyys sitoutuu edelleen muihin taloustieteellisiin oppialoihin, kuten yrittäjyyteen ja johtamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli suorittaa monikansallinen vertailu akateemisista perheyrittäjyyden opinnoista ja sitä kautta löytää uutta opetusmateriaalia, jonka avulla voidaan kehittää Jyväskylän yliopiston opetustarjontaa ja -käytäntöjä perheyrittäjyydessä. Tämä tutkimus yhdistää sekä kasvatus- että taloustieteelliset näkökulmat, tuoden siihen lisäulottuvuutta. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa, jotka olivat ohjelma-arviointi (program evaluation) Jyväskylän yliopistossa ja kouluttaja-arviointi muissa yliopistoissa. Kyselyt toteutettiin Word-lomakkeella sähköpostitse. Analyysi tapahtui kartoittamalla ja kuvaamalla olemassa olevia perheyrittäjyyden sisältöjä ja käytäntöjä. Löydökset vastasivat tutkimuskysymyksiin 1) akateemisen perheyrittäjyyden opinnoista sekä 2) siinä hyväksi havaituista, toimivista käytännöistä ja metodeista. Tunnistamalla heikkoudet ohjelma-arvioinnin kautta Jyväskylän yliopistossa, kuilu oman ja benchmarking –partnereiden suorittamisen välillä voidaan jatkossa täyttää. Muihin yliopistoihin verrattuna Jyväskylän yliopiston perheyrittäjyyden sisältö on melko runsas ja siten kehitysehdotukset painottuvatkin opetusmetodeihin ja -käytäntöihin. Tutkimuksen perusteella akateemisessa perheyrittäjyyden opetuksessa käytetään onnistuneesti opiskelijaa aktivoivia oppimismetodeita, kuten tapauksia (cases), tiimityötä, roolipelejä ja paneelikeskusteluja. Parhaimmillaan benchmarking –prosessi johtaa organisaation oppimiseen ja tuottaa hyötyä pitkälläkin aikavälillä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (125 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheracademic education
dc.subject.otherfamily business
dc.subject.otherbenchmarking
dc.subject.otherprogram evaluation
dc.subject.othercurriculum
dc.titleTowards better academic research-based education in family business : a cross-national comparison of advanced teaching and learning practices
dc.title.alternativeCross-national comparison of advanced teaching and learning practices
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312052752
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2013-12-05T13:40:26Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoperheyritykset
dc.subject.ysobenchmarking
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysokorkeakouluopetus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record