Tieto, tulkinta ja ymmärrys : elämismaailmallinen moraali ja moraalinen toiminta 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten vertaissuhteiden konfliktitilanteissa
Date
2013Access restrictions
Tämän monitieteistä lapsuudentutkimusta edustavan teoreettis-empiirisen tutkielman tehtävänä oli tarkastella, määrittää ja syventää tietoa koskien fenomenologis-hermeneuttista moraalia sekä pienten lasten moraalista toimintaa päiväkotikontekstissa. Tutkielman filosofisessa viitekehyksessä luonnosteltiin elämismaailmallista moraali-teoriaa, joka pohjautui ennen kaikkea Husserlin, Heideggerin ja Merleau-Pontyn fenomenologiaan. Tutkielma pohjasi ontologialtaan fenomenologiaan ja empirialtaan reflektiiviseen elämismaailmatutkimukseen sekä etnometodologiaan. Lasten moraali käsitettiin tutkielmassa osaksi yksilön elämismaailmaa ja kulttuuria. Tutkimustehtävinä oli määrittää 1) Millaisia käsityksiä ja kokemuksia 5–6-vuotiailla päiväkotilapsilla on moraalista, 2) Miten 5–6-vuotiaiden lasten moraalikäsitykset ilmenevät sanallisesti ja sanattomasti päiväkodin vertaissuhteissa ja niiden kohfliktitilanteissa ja 3) Millaisia ovat 5–6-vuotiaiden lasten visuaaliset kuvaukset hyvästä ja pahasta ihmisestä?
Tutkielman kohderyhmänä olivat erään keskisuomalaisen päiväkodin 5–6-vuotiaat lapset (N=17). Kohderyhmän ja aineiston valinta tehtiin harkinnanvaraisesti. Aineisto kerättiin 12 päivässä havainnoimalla ja yksilö- sekä ryhmähaastattelemalla. Ryhmähaastattelussa toteutettiin toiminnallinen piirto- tai muovailutehtävä. Tutkimusmenetelminä käytettiin etnometodologista keskustelunanalyysia ja fenomenologis-hermeneuttista analyysiä.
Tutkielma osoitti lasten moraalin ja moraalisen toiminnan arvostusten moninaisuuden. Havainnointi kuvasi muun muassa lasten vertaissuhteiden ongelmia, erilaisia vertaissuhteiden valta-asetelmia ja lasten yksilöllisiä moraaliarvostuksia sekä niiden ristiriitoja lasten arvostuksiin. Haastattelussa ilmenivät lasten arvostukset koskien oikeaa toimintaa, väärää toimintaa sekä moraalisia ristiriitoja aiheuttavat moraalikonfliktit. Piirustukset ja muovailut kuvasivat lasten moraalikäsityksiä koskien ihmisiä, supersankareita ja pelihahmoja. Aiemman tutkimuksen näkökulmasta tarkasteltuna tutkielma tuotti merkittävää uutta tietoa koskien suomalaisten päiväkotilasten moraalia ja moraalista toimintaa.
Tutkielman tulokset haastavat kehityspsykologisen näkemyksen pienten lasten kyvyttömyydestä moraalittomina olentoina. Tutkielman tulokset lisäävät tietoa ilmiöstä, jota ei ole aiemmin Suomessa vastaavasti tutkittu. Tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa pedagogisen kehittämisen välineenä päiväkotiympäristössä.
...
Alternative title
Elämismaailmallinen moraali ja moraalinen toiminta 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten vertaissuhteiden konfliktitilanteissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28140]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien toiveita ja odotuksia päivähoidossa olevien 5-vuotiaiden lastensa päiväkotiliikuntaa kohtaan
Merikivi, Eeva (2017)Merikivi, E. 2017. Vanhempien toiveita ja odotuksia päivähoidossa olevien 5-vuotiaiden lastensa päiväkotiliikuntaa kohtaan. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ... -
Lapsi ja lapsuus Lastentarha-lehdessä
Patrikainen, Outi (2014)Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli käsitys lapsuudesta historiallisena ja kulttuurisena seikkana ja lapsuuden normalisointi osana modernia lapsuutta. Kasvatuksen tavoitteeksi on katsottu muodostuneen kompetentin lapsen ... -
Heikko lapsi ja kompetentti aikuinen varhaispedagogiikan lähtökohtina? : lapsen, vanhemman ja varhaiskasvatuksen konstruktiot ammattijärjestöjen lainsäädäntökeskustelussa
Jussila, Virve (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia varhaiskasvatuksen lainsäädännön uudistamista koskevaa keskustelua varhaiskasvatuksen lakityöryhmässä edustettuina olleiden ammattiliittojen (JHL, Lastentarhanopettajaliitto, OAJ, ... -
Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
Kankimäki, Saara (2014)Tiivistelmä. Kankimäki, Saara. 2014. Miten lapsesta puhutaan? Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. ... -
Fenomenologia ja Peter Pan : näkökulmia sadun maailmaan ja elämismaailmaan
Klemetti, Jari (2006)