Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAutioniemi, Jari
dc.contributor.authorPöyry, Anna-Riikka
dc.date.accessioned2013-11-07T09:53:45Z
dc.date.available2013-11-07T09:53:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1286876
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42430
dc.description.abstractTämän monitieteistä lapsuudentutkimusta edustavan teoreettis-empiirisen tutkielman tehtävänä oli tarkastella, määrittää ja syventää tietoa koskien fenomenologis-hermeneuttista moraalia sekä pienten lasten moraalista toimintaa päiväkotikontekstissa. Tutkielman filosofisessa viitekehyksessä luonnosteltiin elämismaailmallista moraali-teoriaa, joka pohjautui ennen kaikkea Husserlin, Heideggerin ja Merleau-Pontyn fenomenologiaan. Tutkielma pohjasi ontologialtaan fenomenologiaan ja empirialtaan reflektiiviseen elämismaailmatutkimukseen sekä etnometodologiaan. Lasten moraali käsitettiin tutkielmassa osaksi yksilön elämismaailmaa ja kulttuuria. Tutkimustehtävinä oli määrittää 1) Millaisia käsityksiä ja kokemuksia 5–6-vuotiailla päiväkotilapsilla on moraalista, 2) Miten 5–6-vuotiaiden lasten moraalikäsitykset ilmenevät sanallisesti ja sanattomasti päiväkodin vertaissuhteissa ja niiden kohfliktitilanteissa ja 3) Millaisia ovat 5–6-vuotiaiden lasten visuaaliset kuvaukset hyvästä ja pahasta ihmisestä? Tutkielman kohderyhmänä olivat erään keskisuomalaisen päiväkodin 5–6-vuotiaat lapset (N=17). Kohderyhmän ja aineiston valinta tehtiin harkinnanvaraisesti. Aineisto kerättiin 12 päivässä havainnoimalla ja yksilö- sekä ryhmähaastattelemalla. Ryhmähaastattelussa toteutettiin toiminnallinen piirto- tai muovailutehtävä. Tutkimusmenetelminä käytettiin etnometodologista keskustelunanalyysia ja fenomenologis-hermeneuttista analyysiä. Tutkielma osoitti lasten moraalin ja moraalisen toiminnan arvostusten moninaisuuden. Havainnointi kuvasi muun muassa lasten vertaissuhteiden ongelmia, erilaisia vertaissuhteiden valta-asetelmia ja lasten yksilöllisiä moraaliarvostuksia sekä niiden ristiriitoja lasten arvostuksiin. Haastattelussa ilmenivät lasten arvostukset koskien oikeaa toimintaa, väärää toimintaa sekä moraalisia ristiriitoja aiheuttavat moraalikonfliktit. Piirustukset ja muovailut kuvasivat lasten moraalikäsityksiä koskien ihmisiä, supersankareita ja pelihahmoja. Aiemman tutkimuksen näkökulmasta tarkasteltuna tutkielma tuotti merkittävää uutta tietoa koskien suomalaisten päiväkotilasten moraalia ja moraalista toimintaa. Tutkielman tulokset haastavat kehityspsykologisen näkemyksen pienten lasten kyvyttömyydestä moraalittomina olentoina. Tutkielman tulokset lisäävät tietoa ilmiöstä, jota ei ole aiemmin Suomessa vastaavasti tutkittu. Tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa pedagogisen kehittämisen välineenä päiväkotiympäristössä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherarvot
dc.subject.otherelämismaailma
dc.subject.otheretnometodologia
dc.subject.otherfenomenologia
dc.subject.otherhermeneutiikka
dc.subject.otherintersubjektiivisuus
dc.subject.otherkeskustelunanalyysi
dc.subject.otherkonfliktit
dc.subject.otherlapset
dc.subject.otherlapsuus
dc.subject.othermonitieteisyys
dc.subject.othermoraali
dc.subject.othermoraalinen toiminta
dc.subject.otherpäivähoito
dc.subject.otherristiriidat
dc.subject.otherryhmät
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titleTieto, tulkinta ja ymmärrys : elämismaailmallinen moraali ja moraalinen toiminta 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten vertaissuhteiden konfliktitilanteissa
dc.title.alternativeElämismaailmallinen moraali ja moraalinen toiminta 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten vertaissuhteiden konfliktitilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311072549
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2013-11-07T09:53:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoelämismaailma
dc.subject.ysoetnometodologia
dc.subject.ysofenomenologia
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.subject.ysointersubjektiivisuus
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysokonfliktit
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysolapsuus
dc.subject.ysomonitieteisyys
dc.subject.ysomoraali
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysoristiriidat
dc.subject.ysoryhmät
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot