Vanhempien toiveita ja odotuksia päivähoidossa olevien 5-vuotiaiden lastensa päiväkotiliikuntaa kohtaan
Tekijät
Päivämäärä
2017Merikivi, E. 2017. Vanhempien toiveita ja odotuksia päivähoidossa olevien 5-vuotiaiden lastensa päiväkotiliikuntaa kohtaan. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 81s., (2 liitettä).
Tässä pro gradu -tutkielmassa oli tarkoitus selvittää 5-vuotiaiden lasten vanhempien odotuksia ja toiveita päiväkotiliikuntaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä vanhemmat pitävät tärkeinä asioina päiväkotiliikunnan sisällöissä ja kartoitettiin vanhempien liikunta-aktiivisuutta, mielipidettä liikunnan ja päiväkotiliikunnan tärkeydestä sekä mahdollisia lapsen liikunnan tukemisen muotoja. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Jyväskylän kaupungin kunnallisen päivähoidon 5-vuotiaat lapset perheineen. Jyväskylän kunnallisessa päivähoidossa on 1006 viisivuotiasta lasta. Vastauksia kyselyyn tuli 167.
Tutkimus oli kokonaistutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä ja aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja t-testillä käyttäen SPSS-ohjelmaa. Kahden kysymyksen osalta vastauksia analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksia peilataan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 ja varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksiin.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina tutkimuskysymysten kannalta olivat teemoittelun kautta saadut vastaukset. Vanhempien odotuksista päiväkotiliikuntaa kohtaan nousi esiin viisi teemaa: monipuolisuus, ulkoilu, ohjattu liikunta sisällä ja ulkona, leikin kautta ja yhdessä toisten kanssa sekä välineet, puitteet ja resurssit. Vanhemmat odottavat päiväkotiliikunnan olevan monipuolista, määrällisesti riittävän usein toistuvaa ja toivovat aikuisella olevan aktiivinen rooli. Toisen teemoittelun kautta vastauksista nousi sosiaaliset tavoitteet, ryhmässä toimiminen ja joukkuetaidot vanhempien eniten toivomana sisältönä. Päiväkoti nähtiin otollisena ympäristönä harjoitella vertaisten joukossa arkielämän taitoja, myös muissa kuin liikuntaan liittyvissä asioissa. Tutkimukseen osallistuneista vanhemmista valtaosa piti lasten liikuntaa ja päiväkotiliikuntaa erittäin tärkeinä. Eniten vanhemmat tukivat lastensa liikkumista kannustamalla sekä osallistumalla itse lapsen kanssa liikkumiseen pihapiirissä arki-iltaisin ja viikonloppuisin.
Vanhempien esille nostamat toiveet ja tärkeänä pitämät asiat saavat tukea 1.8.2017 voimaan astuvasta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 määräyksestä, joka on kuntia velvoittava. Vanhempien odotusten ja näkemysten kuunteleminen on osa laadukasta varhaiskasvatusta, ja tämä tutkimus antaa väylän vanhempien äänelle.
...
Merikivi, E. 2017. Parents’ wishes and expectations to their 5-year-old children’s physical activity in day care. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 81 pp., (2 appendices).
The subject of this Master’s thesis was to figure out the expectations and wishes of 5-year-old children’s parents regarding the physical activities of their children’s day-care centre. Another goal was to find out what in parents’ opinion is important in the content of day-care centre’s physical activities and to map out parents own exercise habits, their opinion about the im-portance of children’s exercise and day-care centre exercise and possible ways to support children’s exercising. The target group in this study was 5-year-old children with their parents, who participate in municipal day care in Jyväskylä. There are 1006 5-year-old children in the municipal day care of Jyväskylä. The number of submitted answers for the questionnaire was 167.
This study was a census study, implemented with quantitative research methods with Electronic questionnaire and the answers were analysed with the SPSS program. For the answers of two questions, a qualitative method of thematic analysis was used. The results are reflected on the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and Recommendations for physical activity in early childhood.
The most important results based on the research questions were the answers found from thematic analysis. The five themes found from the parents' expectations for the day-care centre’s physical activities were diversity, outdoor activities, supervised exercise indoors and outdoors, exercise through play and together with others and equipments and resources. Parents expect that physical activity in day-care centre is diverse and frequent and that adults have an active role in it. Through thematic analysis of the parents' answers the social aims, working in a group and teamwork skills were found to be the most desirable content. Day-care centre was perceived as a favourable environment to practise everyday life skills with peers regarding physical as well as other activities. Majority of the participating parents considered children’s physical activities at and outside of day-care centre very important. They supported their children’s physical activities by encouraging and taking part to the activities on the courtyard in the evening time of weekdays and weekends.
The parents’ expectations and subjects they considered important are supported by The National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care (2016), to be implemented from August 2017, which is legally binding to the municipalities. Listening to parents’ wishes and expectations is a part of high- quality early childhood education and this research gives the parents a voice.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Makkonen, Salla-Mari (2018)Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan ... -
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
Huhtala, Viivi (2020)Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.