Show simple item record

dc.contributor.authorKronqvist, Aila
dc.date.accessioned2013-10-24T08:33:56Z
dc.date.available2013-10-24T08:33:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1286037
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42360
dc.description.abstractVirtuaalitodellisuusympäristöjen tekninen kehitys on laajentanut ympäristöjen soveltamisaluetta; yhtenä mahdollisena käyttökohteena on käytettävyystutkimus. Tässä pro gradu – tutkielmassa raportoidaan virtuaalilaboratoriossa suoritettu empiirinen tutkimus virtuaalitodellisuusympäristön soveltuvuudesta käytettävyystutkimukseen. Tutkimuksessa kerättiin tietoa mentaalisten representaatioiden muodostumisesta, läsnäolon kokemuksesta ja simulaattorisairauden tuntemuksista. Tutkimuksen tuloksena on, että virtuaalitodellisuusympäristössä raportoidut verbaaliset protokollat vastaavat riittävässä määrin oikeassa ympäristössä raportoituja, jotta käytettävyystestaus on perusteltua. Lisäksi todetaan, että virtuaaliympäristön teknisellä toteutuksella voidaan vaikuttaa läsnäolon kokemukseen ja simulaattorisairauden tuntemuksiin.fi
dc.description.abstractTechnical improvement of virtual reality environments has broadened their application; one possible application is usability study. This master’s thesis reports an empirical study performed together with industrial partner to validate if virtual reality environment is suitable for usability studies. Study was performed in partner’s virtual laboratory environment. In study data was collected about verbal protocols, sense of presence and simulator sickness. The results show that verbal protocols corresponded protocols reported in real environment enough to start plan usability studies in virtual reality environment, also evidence was found that the technical settings could effect to sense of presence and feelings of simulator sickness.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervirtuaalitodellisuusympäristö
dc.subject.otherkäytettävyystestaus
dc.subject.otherprotokollaanalyysi
dc.subject.otherläsnäolon kokemus
dc.subject.othersimulaattorisairaus
dc.titleVirtuaaliympäristön soveltuvuus käytettävyystestaukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201310242491
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.date.updated2013-10-24T08:33:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovirtuaalitodellisuus
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record