Nuorten vuokratyöntekijöiden työidentiteetti ja työhön sitoutuminen
Uski, Hanna. NUORTEN VUOKRATYÖNTEKIJÖIDEN TYÖIDENTITEETTI JA TYÖHÖN SITOUTUMINEN. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 72 sivua. Julkaisematon.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin nuorten vuokratyöntekijöiden työidentiteettiä ja sitoutumista työhön. Työidentiteetin käsitteen avulla selvitettiin, millaista nuorten vuokatyöntekijöiden työhön sitoutuminen on. Keikkaluontoisessa vuokratyössä ei ole pysyviä kiinnittymisen kohteita ja tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, rakentuuko nuorten vuokratyöntekijöiden työidentiteetti yrittäjätyyppisesti omaan osaamisen varaan.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat y-sukupolveen kuuluvat, eli noin 1980-2000 -luvuilla syntyneet vuokratyöntekijät. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin nuorten vuokratyöntekijöiden omia kokemuksia ja näkemyksiä vuokratyöstä ja työelämästä yleensä. Haastateltavina oli seitsemän vuokratyöntekijää. Laadullisen aineiston analyysi eteni aineiston koodauksesta teemoitteluun.
Aineiston perusteella voitiin todeta, että tässä tutkimuksessa nuorten vuokratyöntekijöiden kohdalla on parempi käyttää työhön liittyvän identiteetin käsitettä työidentiteetin sijaan. Työidentiteetin määritelmään kuuluu aiempien tutkimusten mukaan ammatillisuus ja ura, kun taas tämän tutkimuksen vuokratyöntekijät eivät rakentaneet uraansa tämän hetkisten töiden varaan eivätkä kiinnittyneet tiettyyn ammattialaan, työpaikkaan tai työyhteisöön. Haastateltavien työidentiteetti oli myös vasta rakentumassa ja kehittymässä. Tutkimuksessa selvisi, että nuorten vuokratyöntekijöiden työhön liittyvä identiteetti rakentui oman osaamisen, osaamisen kehittämisen ja persoonan varaan. Haastateltavien elämäntilannetta voi kuvata väliaikaiseksi. Väliaikaisuus näkyi siinä, että työpaikkaan sitouduttiin sen mukaan, miten työpaikasta on hyötyä itselle. Vuokratyö sopiikin hyvin tällaiseen elämäntilanteeseen, koska sitä on helppo saada eikä siihen tarvitse sitoutua. Nuoret vuokratyöntekijät pitivät tärkeänä työn mielekkyyttä. Työn kokemista mielekkääksi lisäävät työstä saatu vastuu ja luottamus sekä omat ja työpaikan arvot.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten vuokratyöntekijöiden työidentiteetit näyttäytyvät yksilöllisinä ja joustavina. Vuokratyö tarjosi haastatelluille mahdollisuuden tällaisten yksilöllisten työidentiteettien toteuttamiseen, koska vuokratyössä ei ole selviä kiinnittymisen kohteita. Yksilöllisten ja joustavien työidentiteettien avulla haastatelluilla vuokratyöntekijöillä on hyvät valmiudet selviytyä nykyisessä, muutosvalmiutta ja omaa aktiivisuutta, vaativassa työelämässä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Millenniaalien sitoutuminen työnantajaorganisaatioon
Salminen, Sara (2019)Sukupolven vaihdos haastaa työelämää ja organisaatioita (Dufva ym. 2017). Työelämään on viime vuosina saapunut uusi sukupolvi, vuosina 1981-2000 syntyneet millenniaalit (Gilbert, 2011; Kong & Wang, 2015), jotka tulevat ... -
Y-sukupolven sitoutuminen organisaatioon : kokemuksia palkitsemisen roolista organisaatioon sitoutumisessa
Hamara, Riikka (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijatyötä tekevien Y-sukupolven edustajien sitoutumista organisaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti palkitsemiskeinojen rooliin organisaatioon sitoutumisessa. ... -
Uuden mediasukupolven tavoittaminen : kuinka mediatalojen strategiat ja nuorten aikuisten mediankäyttötavat kohtaavat
Vuorela, Panu (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan perinteisten medioiden sekä Y-sukupolveen kuuluvien nuorten aikuisten suhdetta. Asiaa selvitetään tarkastelemalla nuorten aikuisten mediankäyttötapoja sekä perinteisten medioiden ... -
Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa
Koivisto, Anni (2020)Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden ... -
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ...