"Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
Authors
Date
2010Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Miljoonat lapset ympäri maailmaa joutuvat kouluväkivallan uhreiksi
vuosittain. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on havainnollistaa intialaisen
slummikoulun olosuhteita ja sitä, kuinka toiminnallisella opettamisella voidaan
vähentää kouluväkivaltaa ja parantaa lasten oppimismotivaatiota. Tutkimuksen
vertailukohteina ovat toiminnallinen oppiminen Suomessa sekä opettajien
näkemykset opettajan ammatista ja työnkuvasta Suomessa ja Intiassa.
Tämä pro gradu -tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, ja se kuuluu
etnografian piiriin. Aineiston pääosassa ovat tutkijan omat kokemukset. Työn
keskeiset menetelmät ovat havainnointi, osallistuva havainnointi, haastattelut,
tutkimuspäiväkirjan kirjoittaminen ja tutkijan oman dokumentaation
analysointi. Laadullisen tutkimuksen piirteitä työssä ovat todellisen elämän
kuvaaminen ja pyrkimys tutkia kohdetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksen keskeinen teema on toiminnallinen oppiminen. Sen avulla
lasten fyysinen kurittaminen saatiin loppumaan intialaisessa slummikoulussa. Tutkimuksen aikana intialaiset opettajat alkoivat toteuttaa entistä enemmän
erilaisia oppilaita aktivoivia toiminnallisia oppimismenetelmiä.
Suomalaiset opettajat kokivat yhtenä opettajan merkittävimpänä
tehtävänä oppilaan herättelemisen oppimaan, kun taas intialaisten opettajien
vastauksissa huokui opettajan oman tiedon tärkeys ja sen vieminen oppilaille.
Tutkimuksen mukaan intialaisilla ja suomalaisilla opettajilla oli samanlaisia
mielipiteitä opettajuudesta.
...
There are millions of children in the world who become victims of violence in
the school. The aim of this study is to depict the conditions in an Indian school
for underprivileged children and to enlighten the fact that through functional
learning violence can be reduced and the learning motivation of the children is
increased. In the study a comparison is made between functional learning in
Finland and the teachers' opinions on the teacher's role in Finland and in India.
This Pro Gradu Thesis is an ethnographic qualitative study. The research
material consists mainly of the experiences of the researcher. The research
methods are observation, participant observation, interviews, writing a research
journal and the analysis of the researcher´s own documentation. The qualitative
characteristics in this study are the description of how life really is and the aim
to research the study subject as comprehensively as possible.
The central theme of the study is functional learning with the help of
which violence came to an end in an Indian school for underprivileged
children. During the research Indian teachers also began to put into effect
different kinds of functional methods which activated the children.
Teachers in Finland experienced that one of the most significant task of the
teacher is to motivate children to learn whereas the Indian teachers emphasised
the importance of the teacher´s own knowledge and transferring information to
children. According to the study, the teachers in Finland and in India had
similar views of teaching.
...
Alternative title
Toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja IntiassaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Moniulotteinen etnografia
Hämeenaho, Pilvi; Koskinen-Koivisto, Eerika (Ethnos ry., 2018) -
Kokemuksia koululiikunnasta nicaragualaisessa pikkukaupungissa
Lapinkero, Eero (2005) -
"In teacher work you must understand others and have empathy for them!” : Brazilian and Finnish language teachers' emotions and beliefs about teaching
Barcelos, Ana Maria F.; Ruohotie-Lyhty, Maria (University of Jyväskylä, 2023)This study investigates the ways in which language teachers perceive the emotional aspects of language teaching and which beliefs they link with these emotions. The study contributes to previous research of ... -
Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures
Ruohotie-Lyhty, Maria; Camargo Aragão, Rodrigo; Pitkänen-Huhta, Anne (Elsevier, 2021)The process of envisioning the future is central to teachers’ identity construction, but different environments create distinct sociocultural conditions for the process. This qualitative study drawing on visual-textual ... -
"Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta
Jaakkola, Silja (2020)Tutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen ...