Ammatinvaihtajien ammatti-identiteettien muutos muuntokoulutuksen myötä
Tekijät
Päivämäärä
2013Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Vuonna 2009 Keski-Suomen seutua kohtasi rakennemuutos kun kaksi alueen
merkittävää työnantajaa supistivat ja sulkivat liiketoimintojaan. Tämä johdosta
alueella vapautui suuri määrä korkeasti koulutettuja osaajia. Tähän tarpeeseen
järjestettiin muuntokoulutus, jonka avulla pyrittiin hyödyntämään
osaamispotentiaalia sekä tarjoamaan irtisanotuille uusi ura. Tämän
tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työttömyysuhan alla olleiden tai
irtisanottujen henkilöiden ammatinvaihtoprosessia. Tutkimuskysymykset
koskevat sitä, 1) millainen on henkilön alkumotiivi osallistua
muuntokoulutukseen, 2) miten koulutus tuki siirtymistä uudelle uralle sekä 3)
millainen on henkilön ammatillinen identiteetti muuntokoulutuksen myötä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostuu
yhdeksän muuntokoulutukseen osallistuneen henkilön haastattelusta.
Haastattelut toteutettiin narratiivis-episodisella otteella, jossa yhdistyy
narratiivinen ja teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin temaattisella
sisällönanalyysillä. Haastatteluaineiston perusteella muodostettiin neljä
erilaista tarinatyyppiä kuvaamaan tutkimushenkilöiden ammatillista
toimijuutta muuntokoulutuksen yhteydessä.
Tutkimustulosten perusteella syyt osallistua muuntokoulutukseen
luokiteltiin kolmeen kategoriaan, jotka olivat välilliset syyt, itsestä lähtevät ja
itsestä riippumattomat syyt. Yksikään tutkimushenkilö ei maininnut vain yhtä
syytä osallistua muuntokoulutukseen, vaan taustalla vaikuttavat syyt olivat
moninaisia. Omalla aktiivisuudella ja itsestä lähtevillä syillä oli myönteinen
merkitys siihen, miten ammatinvaihtoprosessi sujui. Tutkimus osoitti, että
muuntokoulutus tuki ammatinvaihtajien siirtymistä uudelle uralle tukemalla
hyvinvointia, henkilökohtaista muutosta ja ammattitaidon kehittymistä.
Tutkimuksessa selvisi myös, että muuntokoulutuksen myötä
tutkimushenkilöiden ammatillinen identiteetti oli joko vahvistunut, rikastunut
tai kehittynyt. Vain kahden henkilön ammatillinen identiteetti luokiteltiin
muuttumattomaksi. Lopuksi muodostettiin tarinatyypit, jotka olivat oman
osaamisen päivittäjät, mieli avoinna, kokonaisvaltaisen muutoksen läpikäyneet
ja uralla etenijät.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajat uusilla urilla : opettajien urasiirtymäaikomusten yleisyys, syyt ja taustatekijät
Hartikainen, Santtu (2013) -
Lastentarhanopettajataustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä
Raitanen, Essi; Anttonen, Saila (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia lastentarhanopettajataustaisilla luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä. Lisäksi tarkasteltiin, ... -
Journalistisen osaamisen soveltuminen viestinnän työtehtäviin
Järvenpää, Heidi (2017)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, miten journalistinen osaaminen soveltuu viestinnän työtehtäviin. Tutkimusongelman taustalla oli journalistien siirtyminen viestinnän töihin muun muassa mediamaiseman murroksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
"Kuinka monella menee kerrasta oikein" : ammatillisen identiteetin kuvauksia ammatinvaihtajien blogikirjoituksissa
Raitanen, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa mielenkiinto kohdistuu siihen, millaisia ammatillisen identiteetin ja siihen liittyvän toimijuuden kuvailuja ammatinvaihtamisesta kirjoittavien suomalaisten blogikirjoittajien kertomuksissa esiintyy. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.