dc.contributor.author | Toivola, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2013-09-15T17:51:53Z | |
dc.date.available | 2013-09-15T17:51:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1279912 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42161 | |
dc.description.abstract | Verkko-opetus on kasvava opiskelumuoto. Teknologian ja pedagogiikan yhdistyminen saattaa tuoda myös monia haasteita, sillä pelkkä verkkoteknologian toimivuus ei ole välttämättä tae onnistuneisiin oppimistuloksiin. Onkin tärkeää tutkia, kuinka erilaiset verkkopedagogiset ratkaisut toimivat verkko-opetuksessa. Mielenkiinnon kohteena tässä tutkimuksessa on ollut selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulun verkko-opetuskokeilussa opiskelijoiden kokemuksia verkostomaisesta toiminnasta Innovatiivisesti verkossa kurssilla. Kurssin opiskelijat olivat Hyvinvointi ja toimintakyky- yksikön eri koulutusohjelmista, joten kurssi oli monialainen. Tavoitteena on ollut selvittää millaisena opiskelijat kokevat Innovativisesti verkossa -kurssin opetuksen verkostomaisen tiedonrakentamisen, oman asiantuntijuuden kehittymisen ja yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta sekä mitä haasteita, hyötyjä ja kehitysehdotuksia tutkittavat tuottavat verkkopedagogiikan toteutumisen kannalta. Tutkimusaineistona ovat olleet kurssin oppimisympäristössä käydyt keskustelut, ryhmähaastattelut, yksilöhaastattelu sekä opiskelijoiden kurssin jälkeen kirjoittamat reflektiotehtävät. Tutkittavia oli yhteensä kaksikymmentäneljä. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän henkilöä ja reflektiokirjoitelmia kirjoitti lisäksi viisitoista henkilöä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opiskelijat kokivat verkkokurssin pääosin mielekkäänä oppimiskokemuksena. Vuorovaikutuksen verkossa koettiin kuitenkin olevan haastavaa esimerkiksi eriaikaisuuden vuoksi. Verkostomaisen toiminnan ja yhteisöllisen oppimisen kannalta tärkeinä asioina esiin nousivat opiskelijan itseohjautuvuuden näkökulma sekä ajallinen ulottuvuus, verkkotekniset ratkaisut, ohjaaminen ja ryhmätyöskentelyn sujuminen. Opiskelijat kokivat Innovatiivisesti verkossa -kurssin eduiksi erityisesti yhteisen tiedonrakentamisen monialaisessa ryhmässä, jolloin eri alojen näkökulmat kohtasivat. Yhteisen tiedonrakentamisen onnistumisen yhtenä edellytyksenä oli ryhmätyöskentelyn sujuminen. Tutkittavat kokivat verkko-opiskelun hyödyllisenä opiskelumuotona tulevaisuuden kannalta. Tulevaisuutta ajatellen toivottiin kuitenkin nykyaikaisempia verkkoteknisiä ratkaisuja. Tutkittavat toivoivatkin, että oppimisympäristöä kehitetään joustavammaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | verkko-opetus | |
dc.subject.other | verkkopedagogiikka | |
dc.subject.other | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.subject.other | verkostomainen toiminta | |
dc.title | Innovatiivisesti verkossa : kokemuksia verkostomaisesta toiminnasta Metropolia Ammattikorkeakoulun verkko-opetuskokeilussa | |
dc.title.alternative | Kokemuksia verkostomaisesta toiminnasta Metropolia Ammattikorkeakoulun verkko-opetuskokeilussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201309152300 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2013-09-15T17:51:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | verkkopedagogiikka | |
dc.subject.yso | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |