Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
Tekijät
Päivämäärä
2013Tämä työ tutkii joulumarkkinaelämystä saksalaisen markkinakävijän näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten markkinakauppiaat, markkinaympäristö ja muut markkinakävijät vaikuttavat joulumarkkinoilla koettavaan elämykseen ja minkälainen elämys käynti joulumarkkinoilla kävijälle on.
Tutkimusta varten haastateltiin 12 markkinakävijää Jenan joulumarkkinoilla, Thüringenin osavaltiossa, Saksassa. Haastattelut olivat teemahaastatteluita ja ne toteutettiin joulukuussa 2011. Haastatellut olivat saksalaisia joulumarkkinakävijöitä, jotka olivat iältään 48 – 67-vuotiaita miehiä sekä naisia. Haastatteluiden tukena käytettiin toisena tutkimusmenetelmänä havainnointeja. Havainnoin haastattelupäivinä Jenan joulumarkkinoilla sekä markkinoiden yleistä ilmapiiriä että markkinoilla olevia ihmisiä, heidän käytöstään ja kommunikaatiotaan.
Tutkimustulokset esitellään palveluyritysten yleisesti käyttämää teatterimallia apuna käyttäen. Siinä elämykseen vaikuttavat tekijät on jaettu teatterikäsitteiden mukaisesti näyttelijöihin, näyttämöön ja yleisöön. Joulumarkkinoiden kohdalla näyttelijöitä ovat markkinakauppiaat, näyttämönä itse joulumarkkinat ympäristöineen ja yleisön muodostavat markkinakävijät.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien teatterimallin osien merkitys elämyksen syntyyn on suuri. Vastauksissa korostui kuitenkin ennen kaikkea asiantuntevan ja hyvän palvelun sekä moniaistisuutta tukevan markkinaympäristön merkitys. Muut markkinakävijät ovat tärkeitä yhteisöllisen tunnelman luomisessa, jota markkinoilta usein haetaankin. Haastatteluissa kävi ilmi, että elämyksen kannalta tärkeää on muiden ihmisten läsnäolo, mutta ei kuitenkaan se, minkälaisia ihmisiä he ovat. Asiantuntevan palvelun merkitys korostui, vaikka markkinoilla usein vain katsellaan tuotteita ja vain harvoin ostetaan jotain. Hyvä palvelu itsessään voi olla elämys ja paikata muiden osa-alueiden puutteita. Joulumarkkinoilla halutaan nähdä, kuulla, tuntea, haistaa ja maistaa jouluinen tunnelma, mutta Jenan joulumarkkinoilla moniaistisuutta ei haastateltujen mielestä ole huomioitu niin hyvin kuin mahdollista.
Käynti joulumarkkinoilla on yleensä viihteellinen, esteettinen, virkistävä, yhteisöllinen ja kokonaisvaltainen elämys. Joulumarkkinaelämykset eivät vaadi kävijältä itseltään aktiivisuutta, vaan tunnelmaa ja ympäristöä havainnoidaan aistien kautta passiivisesti eikä onnistunut elämys edellytä varsinaisia aktiviteetteja. Elämyksissä korostuu yhteisöllisyys, sillä markkinoilla haetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja juttuseuraa, vaikka kävijät monesti itse eivät uskalla aloittaa keskustelua muiden kävijöiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa on kuitenkin huomioitava, että tulokset edustavat vain yhtä ryhmää saksalaisia markkinakävijöitä, vaikka joulumarkkinoiden kävijäkunta on todella värikäs. Haastattelut tehtiin aamupäivisin, jolloin kävijäkunta tyypillisesti on vanhempaa kuin illalla, minkä vuoksi haastelluiksi valikoitui vanhempia saksalaisia markkinakävijöitä. Tulokset olisivat todennäköisesti olleet erilaisia, jos haastatellut olisivat olleet nuorempia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Der finnische Akzent im Deutschen : Untersuchung aus der Sicht weit fortgeschrittener finnischer Deutschlerner und deutscher Muttersprachler.
Bolkart, Sonja (2018)Jokaisella ihmisellä on puheessaan oma aksentti, johon ympäristö ja puhekonteksti vaikuttavat. Vaikka aksentti olisikin ymmärrettävä, suhtaudutaan osaan aksenteista positiivisemmin kuin toisiin. Aksenttien arvottamiseen ... -
"Du sprichst in Deutschland ein Fossiliendeutsch" : Eine diskursanalytische Untersuchung über die sprachliche Handlungsfähigkeit und die Identität mehrsprachiger deutscher Einwanderer repräsentiert in systematischen Metaphern
Salonen, Nina (2018)Tässä diskurssianalyyttisessä haastattelututkimuksessa tutkitaan monikielisten saksalaisten maahanmuuttajien kielellisen toimijuuden ilmentymistä systemaattisissa metaforissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
Zur Umsetzung deutscher Lyrik in finnische Musik : am Beispiel Rainer Maria Rilke und Einojuhani Rautavaara
Nikula, Kaisu (Jyväskylän yliopisto, 2005)Kaisu Nikula selvitti väitöstutkimuksessaan saksalaisen runouden asemaa suomalaisessa laulumusiikissa.- Taiteellisina merkitysjärjestelminä runokieli ja musiikki ovat lähellä toisiaan, Nikula kuvaa.Nikula pohti muun muassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.