dc.contributor.author | Karilainen, Laura | |
dc.contributor.author | Tirkkonen, Henrika | |
dc.date.accessioned | 2013-08-22T16:35:47Z | |
dc.date.available | 2013-08-22T16:35:47Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1287164 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42009 | |
dc.description.abstract | Oppilasarviointi on tärkeä osa englanninopettajien työtä. Oppilasarviointi voi vaikuttaa merkittävästi mm. oppilaan opiskelumotivaatioon ja tämän takia opettajan onkin tärkeää miettiä arviointiansa tarkasti. Oppilasarvioinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että arviointi on oikeudenmukaista ja arviointikriteerit ovat kaikkien tiedossa. Oppilasarviointi on kuitenkin niin moniulotteista, että opettajilla saattaa olla vaikeuksia sisällyttää arviointiprosessiin kaikki tarvittavat osa-alueet. Arviointiin saattavat vaikuttaa mm. opettajien omat mielipiteet arvioinnista tai oppilaiden luonteenpiirteet tai sukupuoli.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat englanninopettajien arviointipäätöksiin Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, mikä sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia tilannekysymyksiä. Kysymysten tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on oppilasarvioinnista ja miten he itse suhtautuvat erilaisiin arvioinnissa kohdattaviin tilanteisiin. Kysely lähetettiin sähköpostilla 177 englanninopettajalle, joista kyselyyn vastasi 40 opettajaa.
Kuten tutkimuksesta kävi ilmi, englanninopettajat suhtautuvat oppilasarviointiin hyvin yksilöllisesti. Suurin osa opettajista pitää kuitenkin arviointia hyvin merkittävänä osana opetusta ja arvioinnin oikeudenmukaisuus ja reiluus oppilaita kohtaan ovat tärkeitä. Opettajat olivat enimmäkseen sitä mieltä, että oppilaiden erilaiset taustat täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Opettajien omat taustat vaikuttavat oppilasarviointiin jonkin verran, mutta yhteistä kaikille on se, että englannin oppiaineen eri osa-alueet pyritään huomioimaan arviointia tehdessä. Opettajat kertoivatkin käyttävänsä esimerkiksi suullisia kokeita ja arviointikeskusteluja, sekä oppilaiden omaa itsearviointia arvioinnin tukena. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | student assessment | |
dc.subject.other | learner differences | |
dc.subject.other | ethics | |
dc.title | "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland | |
dc.title.alternative | Factors behind English teachers' student assessment practices in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201308222186 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-08-22T16:35:47Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |