"You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Oppilasarviointi on tärkeä osa englanninopettajien työtä. Oppilasarviointi voi vaikuttaa merkittävästi mm. oppilaan opiskelumotivaatioon ja tämän takia opettajan onkin tärkeää miettiä arviointiansa tarkasti. Oppilasarvioinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että arviointi on oikeudenmukaista ja arviointikriteerit ovat kaikkien tiedossa. Oppilasarviointi on kuitenkin niin moniulotteista, että opettajilla saattaa olla vaikeuksia sisällyttää arviointiprosessiin kaikki tarvittavat osa-alueet. Arviointiin saattavat vaikuttaa mm. opettajien omat mielipiteet arvioinnista tai oppilaiden luonteenpiirteet tai sukupuoli.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat englanninopettajien arviointipäätöksiin Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, mikä sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia tilannekysymyksiä. Kysymysten tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on oppilasarvioinnista ja miten he itse suhtautuvat erilaisiin arvioinnissa kohdattaviin tilanteisiin. Kysely lähetettiin sähköpostilla 177 englanninopettajalle, joista kyselyyn vastasi 40 opettajaa.
Kuten tutkimuksesta kävi ilmi, englanninopettajat suhtautuvat oppilasarviointiin hyvin yksilöllisesti. Suurin osa opettajista pitää kuitenkin arviointia hyvin merkittävänä osana opetusta ja arvioinnin oikeudenmukaisuus ja reiluus oppilaita kohtaan ovat tärkeitä. Opettajat olivat enimmäkseen sitä mieltä, että oppilaiden erilaiset taustat täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Opettajien omat taustat vaikuttavat oppilasarviointiin jonkin verran, mutta yhteistä kaikille on se, että englannin oppiaineen eri osa-alueet pyritään huomioimaan arviointia tehdessä. Opettajat kertoivatkin käyttävänsä esimerkiksi suullisia kokeita ja arviointikeskusteluja, sekä oppilaiden omaa itsearviointia arvioinnin tukena.
...
Alternative title
Factors behind English teachers' student assessment practices in FinlandMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Practicing and future English teachers' opinions about different language skills in teaching
Ollila, Jaakko (2014) -
Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
Turunen, Sara (2019)Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti ... -
Iranian EFL Teachers’ Assessment Literacy Knowledge : The Impact of The Educational System on Teachers’ Classroom Assessment Practices
Rezagah, Karim (Tabaran Institute of Higher Education, 2022)English language teachers’ assessment ability to assess all areas of pupils’ learning is important for comprehending how learners advance across the curriculum and guiding them in their development (Livingston & Hutchinson, ... -
“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Mikkonen, Pinja (2022)Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ... -
Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles
Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja (Routledge, 2022)The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment ...