"You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland

Abstract
Oppilasarviointi on tärkeä osa englanninopettajien työtä. Oppilasarviointi voi vaikuttaa merkittävästi mm. oppilaan opiskelumotivaatioon ja tämän takia opettajan onkin tärkeää miettiä arviointiansa tarkasti. Oppilasarvioinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että arviointi on oikeudenmukaista ja arviointikriteerit ovat kaikkien tiedossa. Oppilasarviointi on kuitenkin niin moniulotteista, että opettajilla saattaa olla vaikeuksia sisällyttää arviointiprosessiin kaikki tarvittavat osa-alueet. Arviointiin saattavat vaikuttaa mm. opettajien omat mielipiteet arvioinnista tai oppilaiden luonteenpiirteet tai sukupuoli. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat englanninopettajien arviointipäätöksiin Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, mikä sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia tilannekysymyksiä. Kysymysten tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on oppilasarvioinnista ja miten he itse suhtautuvat erilaisiin arvioinnissa kohdattaviin tilanteisiin. Kysely lähetettiin sähköpostilla 177 englanninopettajalle, joista kyselyyn vastasi 40 opettajaa. Kuten tutkimuksesta kävi ilmi, englanninopettajat suhtautuvat oppilasarviointiin hyvin yksilöllisesti. Suurin osa opettajista pitää kuitenkin arviointia hyvin merkittävänä osana opetusta ja arvioinnin oikeudenmukaisuus ja reiluus oppilaita kohtaan ovat tärkeitä. Opettajat olivat enimmäkseen sitä mieltä, että oppilaiden erilaiset taustat täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Opettajien omat taustat vaikuttavat oppilasarviointiin jonkin verran, mutta yhteistä kaikille on se, että englannin oppiaineen eri osa-alueet pyritään huomioimaan arviointia tehdessä. Opettajat kertoivatkin käyttävänsä esimerkiksi suullisia kokeita ja arviointikeskusteluja, sekä oppilaiden omaa itsearviointia arvioinnin tukena.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308222186Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In Copyright
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

Share