Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorUotila, Marianne
dc.date.accessioned2013-07-16T07:20:31Z
dc.date.available2013-07-16T07:20:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1272678
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41893
dc.description.abstractUotila Marianne. 2013. Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. 80 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien koke-muksia liikunnanopettajan palautteenannosta sekä tutkia tavoiteorientaation, positiivisen, negatiivisen ja korjaavan palautteensaannin määrän ja viihtymisen yhteyksiä. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteiden välisiä eroja edellä kuvatuissa muuttujissa sekä selvitettiin liikuntanumeron yhteyttä palautteensaannin määrään ja siihen, miten oppilas henkilökohtaisesti kokee palautteen. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Varsinais-Suomen ja Hämeen seudun neljän koulun 7- ja 9.-luokkalaiset tytöt ja pojat (n=380). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella (liite 2) maalikuussa 2012. Palautteenannon yhteyksiä tutkittiin Perceived Teacher Feedback Questionnaire-mittarista muokatuilla mittareilla. Tavoiteorientaatiota selvitettäessä käy-tettiin koululiikunnan motivaatioilmastomittaria ja koettua viihtyvyyttä arvioitiin Enjo-yment in sport-mittarilla. Aineiston tilastolliseen analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 19 ohjelmaa. Tuloksia analysoitiin t-testien, muuttujien välisten korrelaatioi-den, yksisuuntaisen varianssianalyysin ja LSD-parivertailutestin avulla. Tutkimustulosten perusteella oppilaat kokivat saavansa korjaavaa ja positiivista palau-tetta eniten ja negatiivista palautetta vähiten. Tytöt kokivat saavansa enemmän positii-vista ja korjaavaa palautetta ja vähemmän negatiivista palautetta kuin pojat ja vastaavasti 7- luokkalaiset kokivat saavansa enemmän positiivista ja korjaavaa palautetta kuin 9-luokkalaiset. Yksilöpalautetta oppilaat kokivat saavansa vähemmän verrattuna koko ryhmälle annettuun palautteeseen. Tutkittaessa liikuntanumeron yhteyttä palautteen-saantiin, todettiin että mitä parempi oppilaan liikuntanumero oli, sitä enemmän oppilas koki saavansa positiivista ja korjaavaa palautetta ja sitä vähemmän negatiivista palautet-ta. Positiivisen ja korjaavan palautteen saaminen koettiin myös miellyttävämpänä lii-kuntanumeron ollessa korkeampi. Liikuntatunnilla viihtyminen korreloi voimakkaimmin positiivisen palautteen saamisen ja tehtäväorientaation kanssa ja heikoiten negatiivisen palautteen kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luomalla tehtäväsuuntautunut mo-tivaatioilmasto luokkaan ja antamalla positiivista palautta oppilaille, lisätään oppilaiden viihtymistä liikuntatunnilla. Yksilöpalautteen antaminen on haastavaa ja siihen liikun-nanopettajien tuli panostaa vielä enemmän, jotta jokainen oppilas kokisi, että hänet huomioitaisiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpalaute
dc.subject.othermotivaatioilmasto
dc.subject.othertavoiteorientaatio
dc.subject.otherviihtyminen
dc.subject.otherkoululiikunta
dc.titleYläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201307162088
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2013-07-16T07:20:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysomotivaatioilmasto
dc.subject.ysotavoiteorientaatio
dc.subject.ysoviihtyvyys
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot