Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
Authors
Date
2013Uotila Marianne. 2013. Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. 80 s.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien koke-muksia liikunnanopettajan palautteenannosta sekä tutkia tavoiteorientaation, positiivisen, negatiivisen ja korjaavan palautteensaannin määrän ja viihtymisen yhteyksiä. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteiden välisiä eroja edellä kuvatuissa muuttujissa sekä selvitettiin liikuntanumeron yhteyttä palautteensaannin määrään ja siihen, miten oppilas henkilökohtaisesti kokee palautteen.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Varsinais-Suomen ja Hämeen seudun neljän koulun 7- ja 9.-luokkalaiset tytöt ja pojat (n=380). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella (liite 2) maalikuussa 2012. Palautteenannon yhteyksiä tutkittiin Perceived Teacher Feedback Questionnaire-mittarista muokatuilla mittareilla. Tavoiteorientaatiota selvitettäessä käy-tettiin koululiikunnan motivaatioilmastomittaria ja koettua viihtyvyyttä arvioitiin Enjo-yment in sport-mittarilla. Aineiston tilastolliseen analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 19 ohjelmaa. Tuloksia analysoitiin t-testien, muuttujien välisten korrelaatioi-den, yksisuuntaisen varianssianalyysin ja LSD-parivertailutestin avulla.
Tutkimustulosten perusteella oppilaat kokivat saavansa korjaavaa ja positiivista palau-tetta eniten ja negatiivista palautetta vähiten. Tytöt kokivat saavansa enemmän positii-vista ja korjaavaa palautetta ja vähemmän negatiivista palautetta kuin pojat ja vastaavasti 7- luokkalaiset kokivat saavansa enemmän positiivista ja korjaavaa palautetta kuin 9-luokkalaiset. Yksilöpalautetta oppilaat kokivat saavansa vähemmän verrattuna koko ryhmälle annettuun palautteeseen. Tutkittaessa liikuntanumeron yhteyttä palautteen-saantiin, todettiin että mitä parempi oppilaan liikuntanumero oli, sitä enemmän oppilas koki saavansa positiivista ja korjaavaa palautetta ja sitä vähemmän negatiivista palautet-ta. Positiivisen ja korjaavan palautteen saaminen koettiin myös miellyttävämpänä lii-kuntanumeron ollessa korkeampi. Liikuntatunnilla viihtyminen korreloi voimakkaimmin positiivisen palautteen saamisen ja tehtäväorientaation kanssa ja heikoiten negatiivisen palautteen kanssa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luomalla tehtäväsuuntautunut mo-tivaatioilmasto luokkaan ja antamalla positiivista palautta oppilaille, lisätään oppilaiden viihtymistä liikuntatunnilla. Yksilöpalautteen antaminen on haastavaa ja siihen liikun-nanopettajien tuli panostaa vielä enemmän, jotta jokainen oppilas kokisi, että hänet huomioitaisiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
Alanen, Sakari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisestä ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten ... -
Yläkoulun oppilaiden motivaatioon vaikuttavat tekijät koulun yleisurheilutunneilla
Outinen, Laura (2013) -
Suomalaisten 5- ja 8-luokkalaisten motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa
Pirilä, Saana; Westersund, Perttu (2017)Pirilä, S. & Westersund, P. 2016. Oppilaiden motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 79s., 6 liitettä. Tu ... -
Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitunnilla
Manninen, Mika (2012)Mika Manninen. 2012. Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitun-nilla. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 102 s., 9 s. liites. ______________ ... -
Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä
Mattila, Salli (2019)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se ...