dc.contributor.author | Tupala, Maria | |
dc.date.accessioned | 2013-07-08T08:38:08Z | |
dc.date.available | 2013-07-08T08:38:08Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41882 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, kuinka lukiolaisten oppilaiden motivaatio voi vaihdella eri oppiaineiden kesken. Tutkielmani lähtökohtana olevien hypoteesien mukaan hyvä koulumotivaatio ei takaa korkea motivaatiota englannin kielessä, eikä hyvä motivaatio englannissa takaa korkeaa koulumotivaatiota. Halusin tutkia näitä eroavaisuuksia, ja tarkastella tuloksien suhdetta oppilaan itsearvioidun kielitaidon sekä englannin arvosanan kanssa.
Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen, ja aineiston keruu tapahtui kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 33 lukioikäistä oppilasta. Siitä huolimatta, että osa tuloksista osoittautui tilastollisesti merkittäviksi, päätin hyödyntää kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kvantitatiivisen menetelmän rinnalla.
Tulokset osoittivat, että koulumotivaatio oli vahvin motivaation osa-alue. Osallistujien yleinen motivaatiotaso oli korkea, joten englannin motivaatio oli vain hieman koulumotivaatiota alhaisempi. Eroja havaittiin myös sukupuolten välillä siten, että pojilla englannin motivaatio oli enemmän sisäisesti orientoitunutta kuin tytöillä. Tytöt puolestaan korostivat sosiaalisten suhteiden merkitystä englannin oppimisessa. Korrelaatioita löytyi englannin motivaation, kielitaidon ja onnistumisen kokemusten väliltä. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Koulumotivaatio | |
dc.subject.other | englanti | |
dc.subject.other | kielitaito | |
dc.title | Upper secondary school students´motivation towards school and the English language | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201307082078 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2013-07-08T08:38:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |