Upper secondary school students´motivation towards school and the English language
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, kuinka lukiolaisten oppilaiden motivaatio voi vaihdella eri oppiaineiden kesken. Tutkielmani lähtökohtana olevien hypoteesien mukaan hyvä koulumotivaatio ei takaa korkea motivaatiota englannin kielessä, eikä hyvä motivaatio englannissa takaa korkeaa koulumotivaatiota. Halusin tutkia näitä eroavaisuuksia, ja tarkastella tuloksien suhdetta oppilaan itsearvioidun kielitaidon sekä englannin arvosanan kanssa.
Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen, ja aineiston keruu tapahtui kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 33 lukioikäistä oppilasta. Siitä huolimatta, että osa tuloksista osoittautui tilastollisesti merkittäviksi, päätin hyödyntää kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kvantitatiivisen menetelmän rinnalla.
Tulokset osoittivat, että koulumotivaatio oli vahvin motivaation osa-alue. Osallistujien yleinen motivaatiotaso oli korkea, joten englannin motivaatio oli vain hieman koulumotivaatiota alhaisempi. Eroja havaittiin myös sukupuolten välillä siten, että pojilla englannin motivaatio oli enemmän sisäisesti orientoitunutta kuin tytöillä. Tytöt puolestaan korostivat sosiaalisten suhteiden merkitystä englannin oppimisessa. Korrelaatioita löytyi englannin motivaation, kielitaidon ja onnistumisen kokemusten väliltä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
Hauta-Aho, Sanna (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.