Show simple item record

dc.contributor.authorRossi, Anni
dc.date.accessioned2013-07-01T10:49:42Z
dc.date.available2013-07-01T10:49:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1271457
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41860
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkasteltiin käsitetestien synnyttämää keskustelua mekaniikan peruskurssilla. Käsitetestit ovat oleellinen osa Peer Instruction -opetusmenetelmää, joka pyrkii lisäämään opiskelijoiden roolia aktiivisina oppijina massakurssilla. Kurssin luennot rakentuivat vuorottelevista luennoitsijan alustuksista ja esitetyistä käsitetesteistä. Opiskelijat pohtivat ja vastasivat ensin testeihin itsenäisesti. Tätä seurasi muutaman minuutin mittainen ryhmäkeskustelu, jonka jälkeen opiskelijat vastasivat kysymykseen uudelleen. Lopuksi testin ratkaisu käytiin läpi - yleensä luennoitsijan johdolla. Työssä tutkittiin, millaista opiskelijoiden käymä keskustelu on käsitetestien aikana, ja kuinka se muuttaa opiskelijoiden vastauksia. Lisäksi pyrittiin löytämään käsitetestien muotoilusta ja esitystavasta opiskelijoita hämmentäneitä ja keskustelua vaikeuttaneita piirteitä. Testit luokiteltiin kolmeen ryhmään tyylinsä mukaan, ja selvitettiin, onko tehtävätyypillä vaikutusta osaamiseen. Tutkimusta varten kurssin luennot videoitiin ja yhden opiskelijan ympärille muodostuneen ryhmän keskustelut nauhoitettiin. Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijoiden käymät keskustelut käsittelivät pääsääntöisesti esitettyä käsitetestiä, mutta olivat tyyliltään hyvin suurpiirteisiä. Fysiikan termejä käytettiin epätarkasti, ja suoranaisesti virheellisiäkin ajatuksia esitettiin. Keskusteluryhmän kokoonpanolla oli selvä vaikutus keskustelun kulkuun. Keskustelujen seurauksena lähes kaikissa testeissä oikeiden vastausten määrä kasvoi. Huomattiin, että opiskelijoilla oli ongelmia erityisesti sellaisissa testissä, joissa oli mahdollisesti useampi oikea vaihtoehto. Lisäksi epäselvyyttä syntyi tarkasti määrittelemättömistä muuttujista ja vakioista. Testin tyypillä ei näyttänyt juuri olevan vaikutusta osaamiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpeer instruction
dc.subject.otherfysiikan opetus
dc.subject.otherryhmäkeskustelu
dc.subject.otherkäsitetesti
dc.subject.othermekaniikka
dc.titleKäsitetestien synnyttämä keskustelu mekaniikan peruskurssilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201307012057
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.date.updated2013-07-01T10:49:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysopienryhmät
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokäsitetesti
dc.subject.ysomekaniikka
dc.subject.ysokeskustelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record