Pienryhmäkeskustelu opetuskeinona yliopistofysiikan peruskurssin laskuharjoituksissa
Tässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa katsottiin vaikuttaako tilaisuutta ohjaavan assistentin osallistuminen keskusteluihin keskusteluiden luonteeseen. Tutkittavat pienryhmäkeskustelut ää-nitettiin ja kuvattiin analysointia varten. Tutkittavana kurssina toimi Jyväskylän yliopiston fysii-kanlaitoksen mekaniikan peruskurssin jatko-osa.
Tuloksena saatiin, että eksploratiivista keskustelua, joka on oppimisen kannalta kaikista tehok-kainta, esiintyi pienryhmäkeskusteluissa eniten sellaisissa tehtävissä, joissa oli taustalla vahva käsitteellinen ongelma. Assistentin osallistuminen keskusteluissa muutti ryhmäkeskustelun luon-teen enemmän opettajamaisemmaksi ohjaamiseksi ja neuvomiseksi. Tutkimuksen perusteella laskuharjoituksissa tulisi suosia enemmän sellaisia tehtäviä, joissa on mukana käsitteellistä ym-märrystä testaavia kysymyksiä/ongelmia. Opiskelijoita tulisi kannustaa tuomaan omia näkemyk-siään julki ja luoda sellainen oppimisympäristö, jossa väärää vastausta ei pelättäisi. Opiskelijoi-den tulisi myös antaa enemmän tilaa muiden opiskelijoiden vaihtoehtoisille mielipiteille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käsitetestien synnyttämä keskustelu mekaniikan peruskurssilla
Rossi, Anni (2013)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käsitetestien synnyttämää keskustelua mekaniikan peruskurssilla. Käsitetestit ovat oleellinen osa Peer Instruction -opetusmenetelmää, joka pyrkii lisäämään opiskelijoiden roolia aktiivisina ... -
Laatuaikaoppiminen : vuorovaikutteista ja yhteistoiminnallista fysiikan opiskelua
Koskinen, Pekka; Maunuksela, Jussi; Lehtivuori, Heli; Lämsä, Joni; Löytäinen, Topi (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)Esittelemme artikkelissa Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella kehitettyä opetuksen toimintamallia, joka perustuu teknologiatuettuun pienryhmäopiskeluun ja kurssin aikaiseen formatiiviseen arviointiin. Toimintamalli ... -
Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
Kontkanen, Katariina (2020)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja ... -
Simulaatioista ja niiden käytöstä fysiikan opetuksessa
Kalinen, Pia (2020)Tutkimuksen tarkoitus oli käsitellä simulaatioaihetta fysiikan opetuksessa suomen kielellä, koska sellaista materiaalia oli vähän löydettävissä. Tutkielman lähdeaineistona toimivat siten valmiit ulkomaiset tutkimukset. ... -
PHET-simulaatiot fysiikan opetuksessa
Repo, Pauli; Pitkänen, Vesa (2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.