Minustako fysioterapeutti : fysioterapiaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen tekijät Oulun ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalan yksikössä syksyllä 2008
Koulutukseen hakeutuminen on yksilölle ja yhteiskunnalle merkittävä asia. Ihmiselle on merkityksellistä löytää ala, jossa opiskeleminen on kiinnostavaa. Yhteiskunnalle on merkityksellistä kyetä tarjoamaan opiskelumahdollisuus alalla, josta yksilö valmistuu ammattiin. Tämä on laadullinen tutkimus, joka tavoitteena on selvittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelmaan hakeutumiseen johtaneita tekijöitä opiskelijoilla.
Tämän tutkimuksen näkökulma on narratiivinen. Tutkimuksen kohteena ovat vuoden 2008 fysioterapian koulutusohjelmaan pyrkineet ja hyväksytyt hakijat (n= 24). Aineistona käytettiin hakeutumisportfolioita, joita analysoitiin kaksivaiheisesti yksityiskohtien analyysin ja kokonaishahmon analyysin mukaan. Yksityiskohtien analyysissä hakijoiden kirjoittamista portfolioista laadittiin tiivistetyt kertomukset, joiden perusteella määriteltiin ydinepisodit ja odottamattomat elementit. Toisessa analyysin vaiheessa luotiin kokonaishahmot narratiiveista.
Analyysien perusteella on nähtävissä hakeutumisen syinä halu saada tietoa elimistön anatomiasta ja fysiologiasta, halu auttaa, halu kyetä käyttämään urheilun mukanaan tuomaa kokemusta tulevassa työssään ja tieto-taitoa sekä elämän muutoksen tai ammatin vaihtamisen tarve. Näiden pohjalta luotiin neljä narratiivia 1. tiedon hakija, 2. auttaja, 3. liikunnan harrastaja ja 4. uuden etsijä.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia, joiden mukaan hakeutumisen vaikuttavia tekijöitä ovat kotitausta, sukupuoli ja koulumenestys. Fysioterapiaopiskelijoilla hakeutumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat myös liikunnallinen tausta ja halu työskennellä ihmisten kanssa. Lisätutkimusta tarvitaan hakeutumisen syiden selvittämiseen.
...
Education is a significant matter both for a human and also for a society. To find out the field that is interesting, is important for a human. To order possibility for an education, after which human will participate in the labour market, is important for a society. The aim of this qualitative and narrative research is to find out factors which have an influence on applying with physiotherapy students.
The research was made on the basis of students´ portfolios (n=24), which were analysed in two stages. In the detail analyse of research the summary with heart episode and unexpected element was created from portfolios. In the second stage of research, the profile of applicant was made by whole figure analyse.
On the basis of detail analyse the results for students applying for physiotherapy education were desire to know more about anatomy and physiology of the body, desire to help other people, desire to use in work knowledge and experience of sports and desire to life or work changes. From the basis of these results four applicant narratives were created, the knowledge searcher, the helper, the athlete and the new finder.
The results of this research are verifying the results of the earlier researches. Factors effect on applying were upbringing, gender and success working in the school also sporty lifestyle and desire to help other people. The further research is needed to find out factors for applying for physiotherapy education.
...
Muu nimeke
Fysioterapiaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen tekijät Oulun ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalan yksikössä syksyllä 2008Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen syyt, ammatillinen sitoutuminen ja alanvaihtoaikeet
Myllärinen, Salli; Pikki, Iina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden varhaiskasvatuksen koulutukseen hakeutumisen syitä, heidän ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä ... -
Fysioterapiaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjaus : yksityisen ja kunnallisen sektorin vertailua
Hella, Petri (2018)Kliininen harjoittelu on merkittävässä roolissa fysioterapiaopiskelijoiden koulutuksessa. Opiskelijan ohjauksessa korostuu ohjaavan opettajan ja fysioterapeutin ohjaus ja yhteistyö. Suomessa fysioterapeuttien ydinosaamisesta ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Lukiosta liikunnanohjauksen perustutkinnolle : urheiluopistoon hakeutuvien nuorten tarinoita matkasta liikunta-alan koulutukseen
Junes, Hanna (2016)Junes, Hanna 2016. Lukiosta ammatilliseen koulutukseen. Urheiluopistoon hakeutuvien nuorten tarinoita matkasta liikunta-alan koulutukseen. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.