dc.contributor.author | Yliannala, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2013-05-22T13:38:16Z | |
dc.date.available | 2013-05-22T13:38:16Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1261909 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41539 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden koulukäsityön? Millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat valmiutensa opettaa koulukäsityötä?
Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2011–2012. Tapaustutkimus kohdistui pilottikokeiluna järjestettyihin teknologiakasvatuksen, teknisen työn ja tekstiilityön yhteiskursseihin. Tutkimuksen kohteena olivat yhteiskursseille osallistuneet luokanopettajaopiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin oppimispäiväkirjoilla, teemahaastatteluilla ja oppituntien observoinnilla. Oppimispäiväkirjoja oli yhteensä 24, haastatteluihin osallistui neljä opiskelijaa ja oppitunteja observoitiin kuusi tuntia. Aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat halusivat siirtyä opettajan mallinmukaisesta työskentelystä oppilaslähtöiseen luovuutta, innovatiivisuutta ja ongelmanratkaisua korostavaan työskentelyyn. Kurssilta saatujen positiivisten kokemusten pohjalta opetusta haluttiin viedä yhtenäisemmän käsityön suuntaan, koska sen avulla ajateltiin saavan sukupuoleen katsomatta monipuoliset perustaidot käsityön molemmista sisältöalueista. Yhtenäisen käsityön opetusta pidettiin kuitenkin haastavana ja sen toteutukseen kaivattiin lisätietoa.
Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä oli, että yhtenäinen käsityön opetus ja oppisisältöjen integrointi vaativat ennen kaikkea opetuksen kehittämisestä kiinnostuneita opettajia ja heidän välistä yhteistyötä. Lisäksi opetussuunnitelmaa ja koulutusta tulee kehittää vastaamaan opetuksen kehitystä vastaaviin tarpeisiin. | fi |
dc.format.extent | 115 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulukäsityö | |
dc.subject.other | yhteinen käsityö | |
dc.subject.other | aihepiirityöskentely | |
dc.subject.other | integraatio | |
dc.subject.other | yhteisopetus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.title | Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta | |
dc.title.alternative | Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305221752 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-05-22T13:38:16Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | käsityö | |
dc.subject.yso | oppiaineet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | samanaikaisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |